Projektowane rozporządzenie ma realizować upoważnienie określone w art. 95m ust. 12 ustawy z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1793 ze zm.) - dalej u.ś.o.z. - które weszło w życie 4 maja 2017 roku. Konieczność jego wydania wynika z nowelizacji wskazanej wyżej ustawy o świadczeniach dokonaną ustawą z 23 marca 2017 roku o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. poz. 844), która wprowadza tzw. sieć szpitali. Jest ono jednocześnie niezbędne do ogłoszenia przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ pierwszego wykazu świadczeniodawców zakwalifikowanych do sieci szpitali, które powinno nastąpić do 27 czerwca 2017 roku.

Zgodnie z art. 95m ust. 6 u.ś.o.z. podstawowym kryterium kwalifikacji do danego poziomu zabezpieczenia jest spełnienie wymogu minimalnej liczby profili, a w dalszej kolejności również kryteria dodatkowe. Przy czym ustawa wprost przewiduje odstępstwo od wymaganej liczby profili, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia odpowiedniego dostępu do świadczeń. W takim wypadku dla szpitali I, II i III stopnia wystarczy spełnienie tylko jednego profilu (zamiast odpowiednio 2, 6 i 8). Natomiast dla szpitali onkologicznych wystarczające będą 3 profile (zamiast 6), a przy szpitalach pulmonologicznych 1 profil (zamiast 2).

Wątpliwości budzić może jednak proponowana przez ministra konstrukcja projektowanego rozporządzenia, które zakłada wprowadzenie zupełnie nowych kryteriów kwalifikacyjnych nieprzewidzianych na gruncie ustawy, w szczególności dotyczy to konieczności zapewnienia określonych, a nie dowolnych profili kwalifikacyjnych z danego poziomu (na przykład w wypadku szpitali onkologicznych) oraz stosunku określonych profili do ogółu realizowanych przez szpital (na przykład w wypadku szpitali pediatrycznych).

Projekt rozporządzenia ma również regulować kwestię możliwości przypisania świadczeniodawcy - w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia - dodatkowych profili szpitalnych, które może on wykonywać w ramach umowy kompleksowej. Dotyczyć mają one wyłącznie świadczeń realizowanych w trybie hospitalizacji. Na gruncie rozporządzenia wyróżniono profile dodatkowe wspólne (choroby zakaźne, toksykologia kliniczna) i profile odrębne dla poszczególnych poziomów zabezpieczenia. Co istotne, w wypadku szpitali III stopnia nie przewidziano możliwości wykonywania profili dodatkowych - poza wskazanymi już profilami wspólnymi.

Nadto rozporządzenie określać ma także dodatkowe zakresy i rodzaje świadczeń, które będą mogli realizować świadczeniodawcy zakwalifikowani do tzw. sieci szpitali. Podobnie jak w wypadku profili dodatkowych, także i tutaj przewiduje się zakresy wspólne (np. chemioterapię, ambulatoryjną opiekę specjalistyczną realizowaną w poradniach przyszpitalnych) oraz zakresy odrębne dla poszczególnych poziomów zabezpieczenia. Warunkiem udzielania świadczeń w ramach profili i zakresów dodatkowych ma być posiadanie umowy na te świadczenia z Narodowym Funduszem Zdrowia przez dwa ostatnie lata kalendarzowe poprzedzające sporządzenie wykazu świadczeniodawców. Przy czym wymóg ten nie będzie dotyczył niektórych świadczeń (np. chemioterapii, programów lekowych).

W ramach załącznika do projektowanego rozporządzenia proponuje się określenie porad specjalistycznych realizowanych w ramach poszczególnych profili kwalifikacyjnych i dodatkowych.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 95n ust. 1 pkt 2 u.ś.o.z., wykaz określać będzie wszystkie profile systemu zabezpieczenia (kwalifikacyjne i dodatkowe) oraz zakresy i rodzaje świadczeń, które będą realizowane przez poszczególnych świadczeniodawców w ramach tzw. sieci szpitali.

Ewentualne uwagi do projektu rozporządzenia można zgłaszać do 29 maja 2017 roku. Rozporządzenie ma wejść w życie już z dniem jego ogłoszenia.

Opracowanie: adw. Damian Konieczny

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl