Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał spółce Sequioa z Warszawy natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktu leczniczego Pedicetamol, która kierowana jest do publicznej wiadomości w formie plakatu rozwieszanego w placówkach medycznych i aptekach na terenie całej Polski.
W reklamie tej zamieszczono cytat z wypowiedzi profesora dr hab. med. Andrzeja Radzikowskiego, tymczasem, jak wskazuje GIF, zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na odwoływaniu się do zaleceń określonych osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia.
Pełnomocnik spółki złożył wniosek o umorzenie postępowania na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. z uwagi na jego bezprzedmiotowość, wynikającą z faktu, że od 8 lipca 2015 roku spółka nie dystrybuuje ani nie rozpowszechnia reklamy będącej przedmiotem tego postępowania.
Główny Inspektor Farmaceutyczny stwierdził, że fakt zaprzestania rozpowszechniania reklamy wizualnej w formie plakatu nie jest, w przeciwieństwie do reklamy audiowizualnej w formie spotu emitowanego w stacjach telewizyjnych, równoznaczny z jej zniknięciem z obiegu. Zdaniem GIF, o zaprzestaniu reklamy w formie plakatu można mówić, gdy zostanie ona całkowicie usunięta z przestrzeni publicznej. W przypadku reklamy będącej przedmiotem postępowania będzie ona docierała do adresatów tak długo, jak długo plakaty będą wisiały w placówkach medycznych i aptekach na ternie Polski.
Mając to na uwadze Główny Inspektor Farmaceutyczny, jako organ obowiązany do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów cytowanej powyżej ustawy w zakresie reklamy produktów farmaceutycznych, orzekł jak w sentencji.
Opracowanie: Magdalena Okoniewska
Źródło: www.gif.gov.pl, stan z dnia 25 sierpnia 2015 r.