Tomasz Pęcherz zaznaczył, że obecnie, prawo ochrony zdrowia jest fatalne, głównie z tego względu, że zbyt wiele kwestii jest przeregulowanych, a same przepisy są na bardzo niskim poziomie legislacyjnym. Wskazał, że powstał już 130-stronnicowy raport z działań zespołu do opracowania raportu dotyczącego możliwości uproszczenia regulacji dotyczących wykonywania działalności leczniczej.

Wśród najważniejszych propozycji zmian wskazanych w raporcie znalazły się:

- wprowadzenie jednolitego, 3-letniego terminu przedawnienia roszczeń dla NFZ i dla świadczeniodawcy;

- jasne uregulowanie kwestii możliwości świadczenia przez SP ZOZ-y usług komercyjnych. SP ZOZ-y mają często świetne zaplecze personalne i sprzętowe by udzielać świadczeń komercyjnych i prawo powinno dawać im jasno taką możliwość;

- odejście od zbyt szczegółowego regulowania przez NFZ warunków lokalowych i personalnych u świadczeniodawców, które powoduje często nieracjonalne wydatki świadczeniodawców chcących udzielać świadczeń w ramach mowy z NFZ.


Katarzyna Sabiłło, prezes zarządu Fundacji Lege Pharmaciae, podkreślała, że proces tworzenia prawa w zakresie ochrony zdrowia nie jest poprawny, nierzadko brakuje udostępniania założeń projektów do ustaw, konsultacje społeczne często okazują się nieefektywne, brakuje sprawnie działającego dialogu na linii prawodawca – uczestnik rynku.


Ewa Warmińska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji w Ministerstwie Zdrowia, wskazała, że resort zdrowia chętnie współpracuje ze specjalistami i wysłuchuje zdania podmiotów funkcjonujących na rynku zdrowotnym, licząc na wskazywanie mechanizmów, które po prostu nie sprawdzają się w rzeczywistości i które wymagają przeregulowania.

W kwestii procesu legislacyjnego zaznaczyła, że resort stara się w pierwszej kolejności przeprowadzić prace wewnątrzresortowe, ustalić własne stanowisko, własną koncepcję rozwiązań prawnych, zaś potem przeprowadza konsultacje społeczne, aby móc zapoznać się ze zdaniem uczestników rynku – taki proces pozwala na realizację przyjętej polityki zdrowotnej.