Osoby, które stale przyjmują leki, nie muszą już zapisywać się do lekarza na wizytę czy dzwonić do przychodni, żeby zamówić nową receptę. Potrzebę wystawienia recepty można zgłosić online. 

W aplikacji mojeIKP pojawiła się nowa usługa: zamawianie e-recept na leki, których potrzebuje pacjent. Do tej pory można było online poprosić lekarza o wystawienie e-recepty na Internetowym Koncie Pacjenta.

Przez mojeIKP można zamówić e-receptę tyko na lek, który pacjent stale zażywa, czyli taki, na który lekarz już wcześniej wystawił receptę.

 

Jak zamówić leki przez aplikację mojeIPK?

Żeby było to możliwe, użytkownik aplikacji musi wcześniej wybrać przychodnię POZ i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Można to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta lub podczas wizyty w przychodni.

Wniosek o wystawienie e-recepty (także jeśli pacjent leczy się u specjalisty lub prywatnie) trafi do lekarza POZ.

Czytaj w LEX: Jakie ważne zmiany w prawie ochrony zdrowia przyniósł czerwiec? - Redakcja LEX poleca >

Może się okazać, że wybrana przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej jeszcze nie obsługuje funkcji zamawiania recept. Wówczas przycisk „Zamów receptę” nie będzie widoczny na liście e-recept. Sprawdzić to można, wchodząc w zakładkę „e-zdrowie”/„e-recepty”/„zamówione”. Jeśli przychodnia nie obsługuje zamówień na e-recepty, pojawi się komunikat:

"Twoja placówka Podstawowej Opieki Zdrowotnej obecnie nie realizuje usługi zamawiania recept. Informacja jest aktualizowana w mojeIPK co 24 h."

Sprawdź w LEX: Czy lekarz z Ukrainy z prawem wykonywania zawodu pod nadzorem specjalisty, może samodzielnie wystawiać orzeczenia lekarskie i recepty? >

Aby zamówić lek przez aplikację:

  • otwórz mojeIKP i zaloguj się
  • wejdź w zakładkę „e-zdrowie”
  • znajdź e-receptę, którą Ci wystawiono. Możesz skorzystać z wyszukiwarki, która się tam znajduje. Szukać możesz również według nazwiska lekarza lub nazwy placówki
  • kliknij na „Zamów e-receptę”
  • możesz przy tym napisać kilka słów komentarza do lekarza, np. o tym, jak się czujesz przy obecnym dawkowaniu leku
  • kliknij „Zamów”/„Wyślij”.

To lekarz ostatecznie decyduje, czy pacjent może kontynuować leczenie bez dodatkowych badań lub konsultacji. 

Zobacz w LEX: Projekty ustaw i rozporządzeń z zakresu prawa ochrony zdrowia >

 

Skąd będzie wiadomo, że e-recepta jest już gotowa?

Po zalogowaniu się do aplikacji należy wejść w „e-zdrowie”/„e-recepty”, a następnie wybrać u góry zakładkę „Zamówione”.

O tym, na jakim etapie załatwiania jest prośba o e-receptę, pacjenta poinformuje kolor kropki przy zgłoszeniu i krótki komunikat:

  • szara, czyli „Zrealizowane” –  Twoja e-recepta została wystawiona
  • czerwona, czyli „Odrzucona” – lekarz odrzucił Twoją prośbę. Skontaktuj się z lekarzem. Lekarz ma też możliwość wpisania przyczyny odmowy i zalecenia, np. dodatkowego badania
  • czerwona, czyli „Anulowane” – anulowałeś zamówienie e-recepty
  • żółta, czyli „W weryfikacji” – sprawa jest w trakcie rozpatrywania
  • niebieska, czyli „Wysłana” – do przychodni POZ.

Pacjent ma też możliwość:

  • anulowania prośby o wystawienie recepty – zanim lekarz zacznie ją weryfikować
  • ponowienia prośby o wystawienie zamówienia na e-receptę, jeśli w przeszłości taka prośba została zrealizowana.

Sprawdź w LEX: Czy można anulować rozpoczętą, a niezrealizowaną w całości receptę? >