Odpowiedź:
Paragraf 24 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 177) istotnie nakłada obowiązek przedstawiania do oceny i podpisu zakończonej dokumentacji medycznej lekarzowi kierującemu oddziałem. Opis stanu faktycznego ujęty w pytaniu skłania autorkę do pewnej refleksji formalnej. Oto problem podpisu na dokumentacji to jedynie fragment problemów wynikających z pozbawienia oddziału osoby kierującej. Z punktu widzenia sprawności zarządzania bieżącą działalnością nie można dopuszczać do sytuacji braku kierownictwa na oddziale. Na czas nieobecności ordynatora należy wyznaczyć w sposób stały lub ad hoc osobę zastępującą i to ta osoba pod nieobecność ordynatora wykonuje czynności zastrzeżone dla ordynatora. Pytanie w istocie nie jest pytaniem o zasady prowadzenia dokumentacji medycznej, lecz o ciągłość kierowania oddziałem. W tym zakresie nie może być wątpliwości, że taka osoba musi mieć wyznaczonego zastępcę. Rzeczą niewyobrażalną jest brak kierowania na oddziale nawet w wypadku choroby, czy urlopu ordynatora.
Agnieszka Sieńko, autorka współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie
Odpowiedzi udzielono 6.05.2015 r.