W 2015 roku spośród ponad 21 milionów zgłoszeń przychodzących 45 procent stanowiły zgłoszenia fałszywe, złośliwe lub niezasadne. Natomiast w przypadku 37 procent dzwoniący anulował połączenie przed przyjęciem zgłoszenia przez operatora, czyli w ciągu kilku pierwszych sekund.
W całym kraju zatrudnionych jest ponad tysiąc operatorów numerów alarmowych. Na jednego operatora numerów alarmowych przypadały w 2015 roku średnio około 1 400 zgłoszeń miesięcznie.
W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu jest największym centrum w Polsce. Zatrudnia 121 operatorów numerów alarmowych i obsługuje największy teren - całe województwo mazowieckie, z wyłączeniem terenu Warszawy.
W 2015 roku średni czas obsługi zgłoszeń wynosił 73 sekundy. W przyszłości planowana jest obsługa przez CPR zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe 997, 998 i 999. W praktyce nie będzie to oznaczało wyłączenia tych numerów, a jedynie ich przekierowanie do centrów powiadamiania ratunkowego.
Czytaj: SMS alarmowe tylko na 112 - Sejm przyjął nowelizację ustawy>>>
MSWiA przypomina podstawowe zasady korzystania z numeru 112:
- Po wykonaniu bezpłatnego połączenia na numer alarmowy 112 cierpliwie czekaj na połączenie z operatorem;
- Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić. Odpowiadaj na pytania operatora;
- Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, udziel dodatkowych informacji, o które poprosi cię operator, podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności;
- Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych.