W dniu 27 lipca 2011 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie w sprawie spisu wyborców (Dz. U. Nr 158, poz. 942, dalej jako rozporządzenie ). Nowe przepisy dostosowują prowadzenie spisów wyborców do wymagań ustanowionych Kodeksem wyborczym  - do wszystkich rodzajów wyborów sporządzać się będzie spis na takich samych zasadach. Spis sporządzany i aktualizowany jest przez gminę w oparciu o dane zawarte w rejestrze wyborców (prowadzonym w systemie informatycznym).

Rozporządzenie stanowi, iż spis wyborców składa się z części A i części B. Część A spisu wyborców obejmuje obywateli polskich i jest wykorzystywany przy wyborach do Sejmu i do Senatu, w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz w wyborach do rad powiatów i sejmików województw. Natomiast część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, uprawnionymi do korzystania z praw wyborczych w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej. Część B stosuje się (wraz z częścią A) w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, w wyborach do rad gmin oraz w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wzory obydwu części stanowią załączniki do rozporządzenia.
k
W spisie wyborców odnotowaniu podlega również fakt cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania; następuje to przez umieszczenie stosownego zapisu w rubryce "Uwagi" na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.

Dostosowano rozwiązania dotyczące spisu wyborców do przepisów Kodeksu wyborczego uwzględniających wszystkie placówki służby zdrowia, w których organizowane są obwody do głosowania (zgodnie z art. 5 pkt 7 Kodeksu wyborczego ). W rozporządzeniu wprowadzono również zmiany w nazewnictwie. W myśl poprzednio obowiązujących przepisów występowały zakłady opieki społecznej. Zgodnie z obecnie funkcjonującą terminologią są to domy pomocy społecznej. Przez dom pomocy społecznej należy rozumieć placówkę zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w ustawie  o pomocy społecznej .

Rozporządzenie reguluje ponadto sposób ewidencjonowania wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania. Dokonano połączenia zaświadczeń o prawie do głosowania z dokumentami z wyborów. Ma to na celu przekazanie w komplecie dokumentów z wyborów do archiwów państwowych. Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania stanowi załącznik do rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 sierpnia 2011 r.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. Nr 158, poz. 942)
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r — Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112)
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)