Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.
Ustalając podstawę do naliczenia dotacji dla przedszkola niepublicznego wykorzystujemy informację o wysokości wydatków ponoszonych przez najbliższą gminę na działalność przedszkola publicznego, (na terenie naszej gminy nie funkcjonuje przedszkole publiczne). Co kwartał zwracamy się do gminy sąsiedniej o aktualizację informacji o wysokości wydatków bieżących ponoszonych na funkcjonowanie przedszkola publicznego.
Za jaki okres powinny być przyjmowane wydatki ponoszone do podstawy obliczenia dotacji?
Czy powinno uwzględniać się wydatki danego kwartału czy właściwe byłoby raczej uwzględnienie wydatków od początku roku do końca danego kwartału?
Odpowiedź
Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., nie rozstrzygają przedstawionej kwestii.
Uzasadnienie
Sposób naliczania dotacji dla niepublicznego przedszkola określony został w zapisie art. 90 ust. 2b u.s.o. W świetle powołanego zapisu, dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.
Istotą powołanego przepisu jest wskazanie, że dotacja dla przedszkola niepublicznego jest wykładnikiem wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez samorząd - w przeliczeniu na jednego ucznia. Oznacza to, że zmiana wydatków bieżących w przedszkolach samorządowych wpływa bezpośrednio na zmianę wysokości dotacji. Niestety, przepisy ustawy o systemie oświaty nie regulują kwestii sposobu dokonywania zmian, pozostawiając ją do rozstrzygnięcia organom dotującym. Wobec braku regulacji ustawowej – należy w taj sytuacji, wprowadzić odpowiednie zapisy w uchwale organu stanowiącego właściwej jednostki samorządu terytorialnego określającej m.in. tryb udzielania dotacji. Uchwała powinna zawierać zapisy określające przyczyny oraz częstotliwość wprowadzanych zmian – a więc określać czy zmiany te będą wprowadzane co miesiąc, czy też rzadziej.
Wejście w życie zmiany wysokości dotacji zdeterminowane jest terminem wejścia w życie zmian w uchwale budżetowej. Zmiana wysokości dotacji powinna nastąpić od tego momentu, od którego weszła w życie zmiana w wysokości wydatków bieżących, określona w uchwale zmieniającej uchwałę budżetową.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.