Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie prowadził rejestr działających na terenie gminy żłobków i klubów dziecięcych.
Ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3 - tzw. ustawa żłobkowa, która wprowadza nowe formy opieki nad najmłodszymi dziećmi (czyli żłobki działające na podstawie łagodniejszych wymogów lokalowych i sanitarnych) i kluby dziecięce oraz dziennych opiekunów i nianie przewiduje dla gmin nowe zadania związane z jej realizacją. Do ich obowiązków będzie należało prowadzenie rejestru miejsc opieki oraz monitorowanie ich działania. Gminy zyskają też prawo, w przewidzianych w ustawie przypadkach, wykreślenia placówki z rejestru. Rejestr dziennych opiekunów będzie udostępniony w biuletynie informacji publicznej. Rejestracji nie będą podlegać legalnie zatrudnione nianie, bo umowy zawierane przez rodziców z opiekunkami będą zgłaszane do ZUS. Gmina będzie pobierać jednorazową opłatę za wpis do rejestru. Jej wysokość ustalą radni w uchwale, ale nie może być ona wyższa niż 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Do jej wnoszenia będą jednak zobowiązane tylko prywatne żłobki i kluby dziecięce. Nie będzie też opłat za zmiany w rejestrze i wykreślenie placówki.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 25 stycznia 2011 r.