Zapraszamy do lektury artykułu Katarzyny Płonki-Bielenin pt. Charakter prawny umowy o partnerstwo publiczno-prywatne , dostępnego juz teraz w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 9/2010
KONKURS
Ogłoszenie o VIII edycji konkursu na najlepsze rozprawy doktorskie oraz prace magisterskie i licencjackie obronione w 2010 r. – przypomnienie
ARTYKUŁY
Katarzyna Płonka-Bielenin
Charakter prawny umowy o partnerstwo publiczno-prywatne.
Artykuł przedstawia charakter prawny umowy o partnerstwo publiczno-prywatne oraz wskazuje na kontrowersje w zakresie zakwalifikowania tych umów do umów nazwanych bądź nienazwanych. Autorka podejmuje ponadto próbę ustalenia pojęcia partnerstwa publiczno-prywatnego oraz dokonuje analizy pojęć: podmiotu publicznego i partnera prywatnego, wskazując jednocześnie na możliwość zakwalifikowania tego samego podmiotu raz po stronie podmiotu publicznego, innym razem natomiast po stronie partnera prywatnego.
Kamila Lewandowska, Tomasz Lewandowski
Wykładnia celowościowa i językowa w prawie administracyjnym. Wytyczne doktryny i praktyczny przykład ich zastosowania.
Zadaniem wykładni jest ustalenie znaczenia określonego przepisu prawnego bądź jego fragmentu. Organy administracji publicznej, a także sądy powinny brać pod uwagę, że nie mają kompetencji do tworzenia prawa, a więc nie wolno im tego robić również w drodze interpretacji przepisów prawnych. W toku wykładni organy administrujące stosujące prawo powinny uwzględniać zamierzenia prawodawcy, którego zamiarem jest zawsze realizacja określonego celu publicznego. Ta funkcja wykładni jest istotna zwłaszcza w prawie administracyjnym, także w sytuacji, gdy regulacje prawne są niejasne, a intencje ustawodawcy wyrażone w uzasadnieniu aktu okazują się mało precyzyjne.
Sławomir Pastuszka
Znaczenie subwencji i dotacji dla województwa świętokrzyskiego w latach 2008–2010.
Subwencje ogólne oraz dotacje z budżetu państwa stanowią ważne źródło dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Wielkość transferów z obu tych form wsparcia zależy od społeczno-gospodarczego poziomu rozwoju województwa. Wydatki te mogą dotyczyć m.in. różnego rodzaju dotacji i subwencji z budżetu państwa zarówno na cele nieinwestycyjne (bieżące), jak i inwestycyjne (majątkowe). Artykuł prezentuje analizę wielkości i struktury środków subwencji ogólnych i dotacji z budżetu państwa, kierowanych do regionu świętokrzyskiego na przestrzeni lat 2008–2010. Jak wynika z przeprowadzonych badań, największym beneficjentem tych środków jest pomoc społeczna.
Franciszek Kusiak
Sprzedaż niezabudowanych nieruchomości gruntowych przez Gminę Wrocław w latach kryzysu (2008–2009).
Artykuł – na przykładzie sprzedaży nieruchomości komunalnych przez Gminę Wrocław – ukazuje kryzys na rynku nieruchomości, który trwa w Polsce od 2008 r. W latach 2008–2009 Gmina Wrocław była jednym z głównych sprzedawców niezabudowanych nieruchomości gruntowych we Wrocławiu. Autor przeprowadza analizę na podstawie dokumentacji procedury przetargowej stosowanej przez Gminę Wrocław, co pozwala na ukazanie dynamiki sprzedaży nieruchomości w tym okresie i odniesienie jej do równoległych procesów na wolnym rynku.
Małgorzata Balwicka-Szczyrba, Łukasz Balwicki
Praktyka korzystania przez rady gminy z kompetencji do wprowadzania stref wolnych od dymu tytoniowego.
Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy z 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych rady gminy mogą ustalić, w drodze uchwały, miejsca przeznaczone do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego. Przeprowadzona w artykule analiza ma na celu ustalenie, czy w okresie od 1.05.1996 r. do 1.07.2009 r. rady gminy często i w odpowiedni sposób korzystały z przyznanych im narzędzi prawnych do działania na rzecz ochrony zdrowia przed szkodliwym wpływem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Autorzy jednoznacznie stwierdzają, że aktywność rad gmin w zakresie wyznaczania miejsc wolnych od dymu tytoniowego we wskazanym okresie była niska.
Grzegorz Łaszczyca
Skuteczność i wykonalność postanowienia administracyjnego w ogólnym postępowaniu administracyjnym.
Z czynnościami procesowymi orzeczniczymi wiążą się, choć w różnym zakresie, cechy skuteczności i wykonalności. Autor pokazuje, że wyodrębnienie oraz oznaczenie wzajemnej ich relacji jest niezbędne w odniesieniu do postanowienia administracyjnego wydanego w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Różni je zwłaszcza charakter prawny oraz zakres występowania (powszechny walor skuteczności a wyjątkowy wymiar wykonalności). Rozdzielenie tych cech ma jednocześnie istotne znaczenie prawne. Tkwi ono w konieczności ścisłego stosowania tych regulacji kodeksu postępowania administracyjnego, które wprost odnoszą się do waloru wykonalności postanowienia, a dla których nie jest wystarczająca cecha skuteczności postanowienia.
ORZECZNICTWO
Ryszard Szarek
Postanowienie Sądu Najwyższego z 9 lipca 2009 r., III CZP 19/09.
Postanowienie Sądu Najwyższego z 9 lipca 2009 r., III CZP 19/09.
Powierzając reprezentowanie gminy radcy prawnemu w sporze przed sądem, organ wykonawczy gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) powinien podpisać mu pełnomocnictwo. Nie może wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w tej czynności zastąpić sekretarz, nawet powołujący się na upoważnienie tego organu. W takiej sytuacji dochodzi do niewłaściwego umocowania, co powoduje unieważnienie dotychczasowego postępowania i obowiązek jego powtórzenia.
DOKUMENTY
Rezolucja Związku Powiatów Polskich „Powiat XXI”, Warszawa 1 lipca 2010 r.
RECENZJE I OMÓWIENIA
Jarosław Dobkowski
Jerzy Panejko, Теоретичні основи самоврядування (Teoretyczne podstawy samorządu),(Літопис, Lwów 2002).
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska.
Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010