Zapraszamy do lektury artykułu Moniki Chlipały pt. „Zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w orzecznictwie sądów Administracyjnych.” , dostępnego juz teraz w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 12/2010
ARTYKUŁY
Bartosz Kołaczkowski, Małgorzata Ratajczak
Bierne prawo wyborcze w wyborach wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w aspekcie kary zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Regulacja zawarta w art. 32 ust. 3 ustawy z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych umożliwia osobie ukaranej zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, w okresie obowiązywania orzeczonej kary, kandydowanie na wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Autorzy wskazują negatywne konsekwencje wspomnianej regulacji dla wspólnoty samorządowej i formułują postulat jej zmiany.
Monika Chlipała
Zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w orzecznictwie sądów Administracyjnych.
Artykuł zawiera analizę wybranych orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w okresie 2007–2009, w którym przedmiotem oceny były zarządzenia organu wykonawczego gminy. Omówione orzeczenia dotyczą rozbieżności w doktrynie i orzecznictwie związanej z zakresem kompetencji organów nadzoru do stwierdzania nieważności zarządzeń wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Izabela Seredocha
Wybrane aspekty ustawy o pracownikach samorządowych w ocenie urzędów na Warmii i Mazurach – raport z badań.
Artykuł analizuje wyniki badań pilotażowych, które zostały przeprowadzone w urzędach jednostek samorządu terytorialnego województwa warmińsko-mazurskiego. Celem tych badań była ocena zasadności zmian w zarządzaniu kadrami wprowadzonych ustawą z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych, a w szczególności ocena zniesienia mianowania, obligatoryjności stanowiska sekretarza, służby przygotowawczej, obowiązku podnoszenia kwalifikacji, zasadności wprowadzenia stanowisk doradców i asystentów oraz zmian w zakresie przesłanek zdolności pracowniczej dla stanowisk urzędniczych.
Alicja Gębczyńska, Anna Chwałek
Analiza wyników uzyskanych w zakresie relacji z pracownikami na podstawie wytycznych jednego z kryterium modelu CAF.
Celem artykułu jest zastosowanie modelu CAF do oceny wyników działalności w relacjach z pracownikami. Wykorzystanie tego modelu umożliwia poznanie istniejących relacji między pracownikami a kierownictwem oraz ocenę zadowolenia pracowników z warunków pracy, systemu motywacyjnego i systemu zarządzania. Wyniki badań przeprowadzonych w jednym ze śląskich urzędów miejskich pozwalają na zidentyfikowanie mocnych i słabych stron urzędu w ramach analizowanego obszaru oraz na zaproponowanie działań doskonalących, których wdrożenie powinno usprawnić relacje z pracownikami.
Anna Lis
Rola władz samorządowych w kształtowaniu regionalnej polityki opartej na klastrach.
Wspieranie klastrów obecnie jest uznawane za jedno z priorytetowych działań służących zwiększeniu innowacyjności na poziomie europejskim, co znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach władz publicznych każdego szczebla – od ponadnarodowego, po regionalny i lokalny. Dla rozwoju klastra, bazującego na uwarunkowaniach regionalnych i lokalnych, szczególnie ważne jest zaangażowanie regionalnych decydentów. Artykuł przedstawia możliwe formy wsparcia klastrów na poziomie regionu, a zasadniczą jego część stanowi przegląd Regionalnych Programów Operacyjnych pod kątem finansowania inicjatyw klastrowych. Autorka opisuje system zarządzania i wdrażania programów operacyjnych, akcentując rolę władz samorządowych jako instytucji zarządzających tymi programami oraz identyfikuje w każdym z programów operacyjnych działania skierowane bezpośrednio lub pośrednio do klastrów i inicjatyw klastrowych.
Marek Smoleń
Benchmarking samorządowy na przykładzie Gminy Miejskiej Stalowa Wola.
Władze samorządowe działają w warunkach coraz większej niepewności, dlatego istnieje potrzeba systematycznego analizowania i porównywania parametrów wynikowych odzwierciedlających efektywność gospodarowania w celu poszukiwania najlepszych w danych warunkach rozwiązań. Artykuł przedstawia istotę benchmarkingu jako nowoczesnej koncepcji zarządzania jednostkami samorządowymi, umożliwiając zrozumienie istoty procesów rozwoju terytorialnego. Zaprezentowanie wybranych parametrów ukazujących potencjał i aktywność ekonomiczną Stalowej Woli na tle innych gmin Podkarpacia pozwala na zaprojektowanie zmian, niezbędnych do skutecznego i efektywnego procesu zarządzania tą jednostką.
Aleksy Goettel
Proekologiczna polityka podatkowa jednostek samorządu terytorialnego.
Zauważalny w ostatnich latach wzrost zainteresowania problematyką ochrony środowiska naturalnego jest okazją do przyjrzenia się temu zagadnieniu z perspektywy zadań realizowanych przez organy samorządu terytorialnego. Autor dostrzega, że w refleksji nad wspomnianym problemem nie uwzględnia się należycie tych aspektów polityki samorządowej, które pozostają domeną prawa podatkowego, natomiast instrumenty te mogą stanowić skuteczne narzędzie działań proekologicznych. Nie przesądzając, które z nich charakteryzują się najwyższą efektywnością, Autor rozważa możliwość wykorzystania sygnalizowanych środków polityki proekologicznej na nieco większą skalę niż obecnie.
ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 stycznia 2010 r. w sprawie C‑226/08 Stadt Papenburg v. Republika Federalna Niemiec.
1. Artykuł 4 ust. 2 ak. 1 dyrektywy siedliskowej nie zezwala państwu członkowskiemu UE na odmowę udzielenia zgody, ze względów innych niż dotyczące ochrony przyrody, na włączenie jednego lub kilku terenów do sporządzonego przez Komisję Europejskiej projektu wykazu terenów mających znaczenie dla UE.
2. Jeżeli na etapie procedury klasyfikowania, uregulowanym w art. 4 ust. 2 ak. 1 dyrektywy siedliskowej, zezwolono by państwom członkowskim na odmowę udzielenia ww. zgody, to mogłoby to spowodować zagrożenie dla realizacji celu określonego w art. 3 ust. 1 dyrektywy siedliskowej.
Krzysztof Teszner
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 5 sierpnia 2010 r. (I SA/Sz 301/08).
Skład orzekający: przewodniczący – sędzia NSA Zygmunt Chorzępa, sędzia WSA Marzena Kowalewska (sprawozdawca), sędzia WSA Joanna Wojciechowska
1. Brakuje uzasadnienia dla przyjęcia, że preferencyjne podatkowo traktowanie nowo powstałych budynków lub budowli może odbywać się wyłącznie w stosunku do podmiotu, który je wybudował lub przed zakończeniem budowy użytkuje, pozostaje zaś bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego podmiotu, który uzyskał ich władanie na podstawie tytułów określonych w art. 3 ustawy 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
2. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości w odniesieniu do nowo wybudowanych budynków lub budowli będzie powstawał zawsze od początku roku następującego po roku, w którym zakończono budowę lub rozpoczęto użytkowanie przed ich ostatecznym wykończeniem. Zasadę tę należy stosować również wobec podatników, którzy nabyli budynek od podmiotu, który go wybudował.
RECENZJE I OMÓWIENIA
Jerzy Stemasiak
Bartosz Rakoczy, Ciężar dowodu w polskim prawie ochrony środowiska (Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010).
W monografii Ciężar dowodu w polskim prawie ochrony środowiska została podjęta udana analiza problematyki ciężaru dowodu w polskim prawie ochrony środowiska. Należy podkreślić, że jest to pierwsze takie opracowanie w doktrynie polskiego prawa administracyjnego, jak i oczywiście prawa ochrony środowiska. Prawidłowo w rozdziale pierwszym Autor przedstawił podstawowe zagadnienia wprowadzające, biorąc pod uwagę specyfikę badanej problematyki badawczej. Stąd słusznie poddał analizie, z jednej strony, pojęcie ciężaru dowodu, jego zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz materialnoprawne i formalnoprawne aspekty ciężaru dowodu, z drugiej zaś – pojęcie prawa ochrony środowiska.
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska
Już teraz zamów miesięcznik Samorząd Terytorialny
Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 11/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010
Bartosz Kołaczkowski, Małgorzata Ratajczak
Bierne prawo wyborcze w wyborach wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w aspekcie kary zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Regulacja zawarta w art. 32 ust. 3 ustawy z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych umożliwia osobie ukaranej zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, w okresie obowiązywania orzeczonej kary, kandydowanie na wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Autorzy wskazują negatywne konsekwencje wspomnianej regulacji dla wspólnoty samorządowej i formułują postulat jej zmiany.
Monika Chlipała
Zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w orzecznictwie sądów Administracyjnych.
Artykuł zawiera analizę wybranych orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w okresie 2007–2009, w którym przedmiotem oceny były zarządzenia organu wykonawczego gminy. Omówione orzeczenia dotyczą rozbieżności w doktrynie i orzecznictwie związanej z zakresem kompetencji organów nadzoru do stwierdzania nieważności zarządzeń wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Izabela Seredocha
Wybrane aspekty ustawy o pracownikach samorządowych w ocenie urzędów na Warmii i Mazurach – raport z badań.
Artykuł analizuje wyniki badań pilotażowych, które zostały przeprowadzone w urzędach jednostek samorządu terytorialnego województwa warmińsko-mazurskiego. Celem tych badań była ocena zasadności zmian w zarządzaniu kadrami wprowadzonych ustawą z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych, a w szczególności ocena zniesienia mianowania, obligatoryjności stanowiska sekretarza, służby przygotowawczej, obowiązku podnoszenia kwalifikacji, zasadności wprowadzenia stanowisk doradców i asystentów oraz zmian w zakresie przesłanek zdolności pracowniczej dla stanowisk urzędniczych.
Alicja Gębczyńska, Anna Chwałek
Analiza wyników uzyskanych w zakresie relacji z pracownikami na podstawie wytycznych jednego z kryterium modelu CAF.
Celem artykułu jest zastosowanie modelu CAF do oceny wyników działalności w relacjach z pracownikami. Wykorzystanie tego modelu umożliwia poznanie istniejących relacji między pracownikami a kierownictwem oraz ocenę zadowolenia pracowników z warunków pracy, systemu motywacyjnego i systemu zarządzania. Wyniki badań przeprowadzonych w jednym ze śląskich urzędów miejskich pozwalają na zidentyfikowanie mocnych i słabych stron urzędu w ramach analizowanego obszaru oraz na zaproponowanie działań doskonalących, których wdrożenie powinno usprawnić relacje z pracownikami.
Anna Lis
Rola władz samorządowych w kształtowaniu regionalnej polityki opartej na klastrach.
Wspieranie klastrów obecnie jest uznawane za jedno z priorytetowych działań służących zwiększeniu innowacyjności na poziomie europejskim, co znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach władz publicznych każdego szczebla – od ponadnarodowego, po regionalny i lokalny. Dla rozwoju klastra, bazującego na uwarunkowaniach regionalnych i lokalnych, szczególnie ważne jest zaangażowanie regionalnych decydentów. Artykuł przedstawia możliwe formy wsparcia klastrów na poziomie regionu, a zasadniczą jego część stanowi przegląd Regionalnych Programów Operacyjnych pod kątem finansowania inicjatyw klastrowych. Autorka opisuje system zarządzania i wdrażania programów operacyjnych, akcentując rolę władz samorządowych jako instytucji zarządzających tymi programami oraz identyfikuje w każdym z programów operacyjnych działania skierowane bezpośrednio lub pośrednio do klastrów i inicjatyw klastrowych.
Marek Smoleń
Benchmarking samorządowy na przykładzie Gminy Miejskiej Stalowa Wola.
Władze samorządowe działają w warunkach coraz większej niepewności, dlatego istnieje potrzeba systematycznego analizowania i porównywania parametrów wynikowych odzwierciedlających efektywność gospodarowania w celu poszukiwania najlepszych w danych warunkach rozwiązań. Artykuł przedstawia istotę benchmarkingu jako nowoczesnej koncepcji zarządzania jednostkami samorządowymi, umożliwiając zrozumienie istoty procesów rozwoju terytorialnego. Zaprezentowanie wybranych parametrów ukazujących potencjał i aktywność ekonomiczną Stalowej Woli na tle innych gmin Podkarpacia pozwala na zaprojektowanie zmian, niezbędnych do skutecznego i efektywnego procesu zarządzania tą jednostką.
Aleksy Goettel
Proekologiczna polityka podatkowa jednostek samorządu terytorialnego.
Zauważalny w ostatnich latach wzrost zainteresowania problematyką ochrony środowiska naturalnego jest okazją do przyjrzenia się temu zagadnieniu z perspektywy zadań realizowanych przez organy samorządu terytorialnego. Autor dostrzega, że w refleksji nad wspomnianym problemem nie uwzględnia się należycie tych aspektów polityki samorządowej, które pozostają domeną prawa podatkowego, natomiast instrumenty te mogą stanowić skuteczne narzędzie działań proekologicznych. Nie przesądzając, które z nich charakteryzują się najwyższą efektywnością, Autor rozważa możliwość wykorzystania sygnalizowanych środków polityki proekologicznej na nieco większą skalę niż obecnie.
ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 stycznia 2010 r. w sprawie C‑226/08 Stadt Papenburg v. Republika Federalna Niemiec.
1. Artykuł 4 ust. 2 ak. 1 dyrektywy siedliskowej nie zezwala państwu członkowskiemu UE na odmowę udzielenia zgody, ze względów innych niż dotyczące ochrony przyrody, na włączenie jednego lub kilku terenów do sporządzonego przez Komisję Europejskiej projektu wykazu terenów mających znaczenie dla UE.
2. Jeżeli na etapie procedury klasyfikowania, uregulowanym w art. 4 ust. 2 ak. 1 dyrektywy siedliskowej, zezwolono by państwom członkowskim na odmowę udzielenia ww. zgody, to mogłoby to spowodować zagrożenie dla realizacji celu określonego w art. 3 ust. 1 dyrektywy siedliskowej.
Krzysztof Teszner
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 5 sierpnia 2010 r. (I SA/Sz 301/08).
Skład orzekający: przewodniczący – sędzia NSA Zygmunt Chorzępa, sędzia WSA Marzena Kowalewska (sprawozdawca), sędzia WSA Joanna Wojciechowska
1. Brakuje uzasadnienia dla przyjęcia, że preferencyjne podatkowo traktowanie nowo powstałych budynków lub budowli może odbywać się wyłącznie w stosunku do podmiotu, który je wybudował lub przed zakończeniem budowy użytkuje, pozostaje zaś bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego podmiotu, który uzyskał ich władanie na podstawie tytułów określonych w art. 3 ustawy 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
2. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości w odniesieniu do nowo wybudowanych budynków lub budowli będzie powstawał zawsze od początku roku następującego po roku, w którym zakończono budowę lub rozpoczęto użytkowanie przed ich ostatecznym wykończeniem. Zasadę tę należy stosować również wobec podatników, którzy nabyli budynek od podmiotu, który go wybudował.
RECENZJE I OMÓWIENIA
Jerzy Stemasiak
Bartosz Rakoczy, Ciężar dowodu w polskim prawie ochrony środowiska (Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010).
W monografii Ciężar dowodu w polskim prawie ochrony środowiska została podjęta udana analiza problematyki ciężaru dowodu w polskim prawie ochrony środowiska. Należy podkreślić, że jest to pierwsze takie opracowanie w doktrynie polskiego prawa administracyjnego, jak i oczywiście prawa ochrony środowiska. Prawidłowo w rozdziale pierwszym Autor przedstawił podstawowe zagadnienia wprowadzające, biorąc pod uwagę specyfikę badanej problematyki badawczej. Stąd słusznie poddał analizie, z jednej strony, pojęcie ciężaru dowodu, jego zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz materialnoprawne i formalnoprawne aspekty ciężaru dowodu, z drugiej zaś – pojęcie prawa ochrony środowiska.
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska
Już teraz zamów miesięcznik Samorząd Terytorialny
Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 11/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010