Zapraszamy do lektury artykułu Andrzeja Szewca pt. „ Regulacja prawna zatrudniania pracowników w samorządowych jednostkach organizacyjnych i w jednostkach pomocniczych gmin ”, dostępnego juz teraz w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 11/2010
ARTYKUŁY
Michał Bitner
Wybrane problemy związane z definicją długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego.
Autor analizuje różnice między prawnymi definicjami długu publicznego: zawartą w ustawie o finansach publicznych, w Europejskim Systemie Rachunków Narodowych oraz definicją przyjętą dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu. Wskazuje, że niedostrzeganie odrębności funkcji, jakie pełnią te definicje, może skutkować usterkami legislacyjnymi oraz błędnymi decyzjami organów nadzoru. Artykuł zawiera również propozycję „autonomizacji” długu jednostek samorządu terytorialnego, czyli uniezależnienia jego wielkości (i możliwości zaciągania) od wysokości długu zaciąganego przez inne podmioty sektora finansów publicznych, a zwłaszcza Skarb Państwa.
Autor analizuje różnice między prawnymi definicjami długu publicznego: zawartą w ustawie o finansach publicznych, w Europejskim Systemie Rachunków Narodowych oraz definicją przyjętą dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu. Wskazuje, że niedostrzeganie odrębności funkcji, jakie pełnią te definicje, może skutkować usterkami legislacyjnymi oraz błędnymi decyzjami organów nadzoru. Artykuł zawiera również propozycję „autonomizacji” długu jednostek samorządu terytorialnego, czyli uniezależnienia jego wielkości (i możliwości zaciągania) od wysokości długu zaciąganego przez inne podmioty sektora finansów publicznych, a zwłaszcza Skarb Państwa.
Paweł Swianiewicz
Bezpartyjni radni w samorządach gminnych.
Polskie samorządy lokalne należą do najmniej „upartyjnionych” spośród wszystkich krajów europejskich. Jednocześnie zjawisko ugrupowań lokalnych, skutecznie wystawiających swoich kandydatów w wyborach, należy do słabo zbadanych. Artykuł próbuje przynajmniej częściowo wypełnić tę lukę, wskazując także na obszary wymagające dalszych badań. Autor między innymi dokonuje typologii polityków wybieranych z list ugrupowań lokalnych oraz sprawdza związek między obecnością partii a społeczną percepcją działalności władz samorządowych.
Polskie samorządy lokalne należą do najmniej „upartyjnionych” spośród wszystkich krajów europejskich. Jednocześnie zjawisko ugrupowań lokalnych, skutecznie wystawiających swoich kandydatów w wyborach, należy do słabo zbadanych. Artykuł próbuje przynajmniej częściowo wypełnić tę lukę, wskazując także na obszary wymagające dalszych badań. Autor między innymi dokonuje typologii polityków wybieranych z list ugrupowań lokalnych oraz sprawdza związek między obecnością partii a społeczną percepcją działalności władz samorządowych.
Andrzej Szewc
Regulacja prawna zatrudniania pracowników w samorządowych jednostkach organizacyjnych i w jednostkach pomocniczych gmin.
Artykuł jest krytyczną analizą przepisów regulujących zatrudnienie pracowników samorządowych. Autor koncentruje uwagę na podmiotowym zakresie ustawy o pracownikach samorządowych i jej relacjach z innymi aktami prawnymi regulującymi stosunki pracy w samorządzie, uwypuklając wady legislacyjne tej regulacji. W podsumowaniu wyraża przekonanie o potrzebie pilnego podjęcia prac nad gruntowną nowelizacją, a w pewnej mierze nawet reformą samorządowego prawa pracy.
Grzegorz Góreczny
Rada nadzorcza w spółkach komunalnych – zarys problematyki.
Tekst przedstawia szczególny charakter rad nadzorczych w spółkach kapitałowych, w których jednostki samorządu terytorialnego są udziałowcami, oraz wykazuje odrębności w uregulowaniach dotyczących tego organu w stosunku do rad nadzorczych spółek działających wyłącznie na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych. Autor skupia się na wymogach i ograniczeniach, którym podlegają kandydaci na członków rad nadzorczych w spółkach komunalnych, zawartych w wielu przepisach szczególnych, przy czym są one znacznie szersze niż wynikające z zasad ogólnych.
ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 marca 2010 r. w sprawie C-384/08 Attanasio Group Srl v. Comune di Carbognano.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 marca 2010 r. w sprawie C-384/08 Attanasio Group Srl v. Comune di Carbognano.
Artykuł 43 TWE w zw. z art. 48 TWE należy interpretować w ten sposób, że przepisy prawa krajowego – takie jak przepisy będące przedmiotem sporu w sprawie przed sądem krajowym – określające minimalną wymaganą odległość pomiędzy przydrożnymi stacjami paliw stanowią ograniczenie swobody przedsiębiorczości ujętej w TWE. W okolicznościach takich jak w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy nie wydaje się, by ograniczenie to mogło zostać uzasadnione względami bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrony zdrowia, ochrony środowiska ani też racjonalizacją usług świadczonych użytkownikom, przy czym poczynienie ustaleń w tym względzie należy do właściwości sądu krajowego.
Anna Ostrowska
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 grudnia 2009 r., II OSK 1951/08.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 grudnia 2009 r., II OSK 1951/08.
Dokonywana na podstawie art. 48 ust. 2 pkt 2 ustawy z 7.07.1994 r. – Prawo budowlane ocena, czy samowolnie zrealizowany obiekt budowlany nie narusza przepisów techniczno-budowlanych w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie tego obiektu lub jego części do stanu zgodnego z prawem, powinna uwzględniać instytucję zgody na odstępstwo od tych przepisów, o której mowa w art. 9 ust. 1–4 tej ustawy. Wykładnia funkcjonalna art. 9 ust. 1– 4 przemawia za możliwością stosowania wynikającej z tego przepisu instytucji zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych nie tylko na etapie postępowania o wydanie pozwolenia na budowę, ale także w postępowaniu dotyczącym legalizacji samowolnie zrealizowanego obiektu budowlanego.
RECENZJE I OMÓWIENIA
Jerzy Supernat
Maja Bińkowska, Andrzej Chełchowski, Richard A. Walawander (tłum.), The Code of Administrative Proceedings. Kodeks postępowania administracyjnego, wyd. dwujęzyczne (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010).
Recenzowana praca została wydana w nowej serii Wydawnictwa C.H. Beck, zawierającej tłumaczenia polskich ustaw na język angielski (a także francuski, niemiecki i rosyjski). Wybór do przetłumaczenia kodeksu postępowania administracyjnego , z racji jego praktycznego znaczenia i powszechności stosowania, zasługuje na akceptację. Poza tym książka ukazała się równo 50 lat po uchwaleniu 14.06.1960 r. ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, co przydaje jej dodatkowego jubileuszowego wymiaru. Oprócz polskiego i angielskiego (czasami amerykańsko-angielskiego: organization, traveling, advisor, analyze) tekstu ustawy książka zawiera dość obszerny, również dwujęzyczny, „Wstęp”, w którym autorzy omówili najważniejsze rozwiązania kodeksowe (s. VI–XLVII), oraz skromny objętościowo „Glosariusz polsko-angielski wybranej terminologii z zakresu postępowania administracyjnego” (s. 124––126), który de facto nie jest glosariuszem, lecz słowniczkiem.
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska.
Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010