FINANSE KOMUNALNE Nr 11/2010
Przepisy ustrojowe samorządu terytorialnego, zawarte w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawach o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa, a także przepisy ustawy o finansach publicznych wprowadzają instytucję kontrasygnaty. Charakter prawny i zakres stosowania kontrasygnaty jest przedmiotem sporów doktrynalnych, budzi też rozbieżności w orzecznictwie. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niestaranność ustawodawcza, przejawiająca się m.in. w nieuzasadnionej odmienności sformułowań i braku precyzji przepisów, niewyeliminowana mimo wielokrotnych nowelizacji. Obowiązujące przepisy nie są w praktyce przestrzegane, co sprawia, że instytucja kontrasygnaty funkcjonuje wadliwie i w istocie nie spełnia swej funkcji. Wydaje się, że kontrasygnata wypierana jest przez rozbudowywane formy kontroli wewnętrznej (zarządczej), co stawia pod znakiem zapytania potrzebę utrzymywania tej instytucji.
Artykuł porusza problematykę instytucji obligacji przychodowych jako formy pozyskiwania funduszy pieniężnych na cele inwestycyjne. Omawia przede wszystkim aspekt prawny, ale również emisję pierwszych w Polsce obligacji przychodowych przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację sp. z o.o. w Bydgoszczy. Autor stawia trzy tezy, które stara się w tekście udowodnić:
1. Obligacje przychodowe są instytucją zapewniającą zazwyczaj korzystniejsze pozyskanie kapitału na inwestycje.
2. Korzyści z emisji obligacji przychodowych zachodzą również po stronie obligatariuszy.
3. Rozwiązania prawne w zakresie obligacji przychodowych są jasne i przejrzyste, przez co ryzyko związane z emisją jest znacznie mniejsze. Jednak brak doświadczonych specjalistów w tym zakresie powoduje małe zainteresowanie tymi papierami wartościowymi.
Współdziałanie organów administracji publicznej przy wydawaniu decyzji administracyjnej jest konstrukcją często spotykaną i stosowaną przez ustawodawcę w polskim systemie prawnym. Obejmuje jednak na tyle zróżnicowane formy prawne, że można mieć wątpliwości, czy jest to instytucja prawna. W praktyce decyzyjnej organów podatkowych pojawiło się wiele problemów interpretacyjnych, związanych ze współdecydowaniem organów w sprawach stosowania preferencji podatkowych w podatkach stanowiących w całości dochody gmin, a realizowanych przez naczelników urzędów skarbowych. Zasadniczym celem niniejszej publikacji jest wskazanie tych problemów i zwrócenie uwagi na problematykę sądowej kontroli postanowień przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego w przedmiocie ulgi podatkowej.
Adam Bartosiewicz
Zmiany stawek VAT od 1 stycznia 2011 r. a zamówienia publiczne.
Zamówienia publiczne wykonywane są w cenach brutto. Planowane od 1 stycznia 2011 r. podwyższenie stawek VAT i nieco inne określenie zakresu zwolnień od tego podatku będzie to oddziaływało na system zamówień publicznych zarówno w zakresie zamówień już wykonywanych, jak i zamówień aktualnie procedowanych. Niniejszy artykuł omawia niektóre problemy i wątpliwości z tym związane.
NADZÓR I KONTROLA
30 lipca 2010 r. weszła w życie przygotowywana od dwóch lat nowelizacja ustawy o kontroli skarbowej. Wprowadziła ona zasadnicze zmiany w procedurze prowadzenia kontroli środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, wprowadzając możliwość przeprowadzenia audytu tych środków przez organy kontroli skarbowej. W ocenie autorów nowelizacja pozytywnie wpłynie na usprawnienie oraz przyśpieszenie czynności kontrolnych w tym zakresie, czym powinny być usatysfakcjonowane obie strony postępowania.
Przejęcie na inwestycję publiczną niezabudowanego gruntu w zamian za odszkodowanie należy bezwzględnie opodatkować VAT stawką 22%. A ponieważ wysokość tego odszkodowania ustalona w decyzji, tj. wartość rynkowa tego gruntu oszacowana przez rzeczoznawcę majątkowego, stanowi kwotę netto (co wynika z odrębnych przepisów), powinna być ona w wystawionej fakturze powiększona o 22% VAT. Dopiero wówczas kwota ta stanie się kwotą brutto. Taki sposób postępowania wynika z konsumpcyjnego charakteru podatku, jego przerzucalności na nabywcę i neutralności dla dostawcy.
w ramach szerokiej reformy decentralizacyjnej. Ich genezy można jednak doszukiwać się już w XI wieku. Podstawowe funkcje regionalnych izb obrachunkowych to kontrola budżetowa, kontrola rachunków oraz kontrola zarządzania. Aktualnie planowana jest gruntowna a zarazem kontrowersyjna reforma, która ma na celu umożliwienie satysfakcjonującego wykonywania ich zadań. Miałaby ona polegać na zmniejszeniu liczby izb, tak by jedna izba obejmowała swoim zasięgiem kilka regionów, a także na stworzeniu liczniejszych powiązań między zreformowanymi izbami a Trybunałem Obrachunkowym.
Już teraz zamów prenumeratę miesięcznika Finanse Komunalne
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA FINANSE KOMUNALNE 4/2010