Od 19 października 2014 r. obowiązują znowelizowane przepisy p.z.p. w zakresie dotyczącym rażąco niskiej ceny. Jak podkreśla Artur Kawik w "Rz", głównymi założeniami zmian było doprecyzowanie przesłanek stanowiących podstawę domniemania rażąco niskiej ceny, kwestia ciężaru dowodowego przy składaniu wyjaśnień oraz obowiązek uwzględniania przez wykonawców przy kalkulowaniu cen ofertowych wymogów związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę.
UZP: rażąco niską cenę należy wyjaśnić w zakresie zamówienia podstawowego >>>
Zgodnie z art. 90 ust. 1 p.z.p. wykonawca, który składa wyjaśnienia co do rażąco niskiej ceny powinien także przedłożyć dowody dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny jak np. koszty pracy.
Należy podkreślić, iż dodanie kosztów pracy jest nowością, jaką wprowadziła nowelizacja p.z.p. Jednocześnie zastrzeżono, że ich wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3–5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. To rozwiązanie, ma przeciwdziałać zjawisku zaniżania przez wykonawców kosztów pracy poprzez ustalanie poziomu wynagrodzeń pracowników poniżej minimalnego wynagrodzenia.
Oferty z rażąco niską ceną nie należy odrzucać automatycznie >>>
Co ważne, zdaniem KIO wymóg dotyczący kosztów pracy nie jest jednocześnie uzależniony od postawienia przez zamawiającego wymogu zatrudniania osób na podstawie umowy o pracę.
Powyższy artykuł zawiera fragmenty publikacji autorstwa Artura Kawika, prawnika w zespole prawa zamówień publicznych kancelarii Dentons, opublikowanej na łamach "Rzeczpospolitej".
Źródło: www.rp.pl