Jak podaje UZP, w 2010 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zgłoszono 1222 wnioski o wszczęcie kontroli doraźnej zamówień współfinansowanych ze środków krajowych lub unijnych (jest to niemal 75 proc. wzrost względem roku 2009). W przypadku 866 wniosków przeprowadzono postępowania wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy zasadne jest wszczęcie kontroli (tj. czy doszło do naruszenia p.z.p., które mogło mieć wpływ na wynik postępowania). Ostatecznie w badanym okresie Prezes UZP przeprowadził 403 kontrole, w tym zarówno kontrole doraźne, jak i kontrole obligatoryjne uprzednie. Spośród ww. kontroli 294 dotyczyło zamówień współfinansowanych ze środków UE (w 2009 r. było ich 177). Łączna wartość objętych kontrolą zamówień z udziałem środków unijnych wyniosła ok. 79,2 mld zł (wartość ta w 2009 r. wynosiła ok. 39,7 mld zł).
256 kontroli miało charakter kontroli uprzedniej obligatoryjnej, zatem były to kontrole zamówień o wartości równej lub przekraczającej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych. Zamówienia te dotyczyły przede wszystkim inwestycji drogowych lub wodociągowo-kanalizacyjnych i były najczęściej współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość zamówień poddanych kontrolom obligatoryjnym uprzednim wyniosła ponad 79,1 mld zł (wartość zamówień skontrolowanych w 2009 r. wyniosła 39,7 mld zł).
38 kontroli miało charakter kontroli doraźnych następczych i dotyczyły zamówień o mniejszych wartościach, na ogół nieprzekraczających tzw. progów unijnych. Łączna wartość zamówień poddanych tym kontrolom wyniosła ponad 134 mln zł, a ich zakres przedmiotowy był bardzo zróżnicowany: począwszy od budowy i modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, poprzez budowę nawierzchni dróg lokalnych, modernizację świetlic wiejskich, termomodernizację budynków, zakup samochodów ratowniczo - gaśniczych, budowę krytej pływalni, po wykonawstwo generalne gazociągów.
5 kontroli doraźnych następczych zamówień z udziałem środków UE zostało wszczętych z urzędu przez Prezesa UZP z powodu uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu doszło do naruszeń mogących mieć wpływ na jego wynik, tj. głównie z powodu zastosowania przez zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki. Pozostałe kontrole doraźne zostały wszczęte głównie na wniosek Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (6) i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (5), ale także na wniosek Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Zdrowia, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówień współfinansowanych ze środków UE (22).
W wyniku przeprowadzenia w 2010 r. 403 kontroli dotyczących zarówno zamówień finansowanych ze środków krajowych, jak i wspólnotowych:
- w 162 kontrolowanych postępowaniach zamawiający nie stwierdzono naruszeń przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
- w 238 kontrolowanych postępowaniach stwierdzono naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych,
- w 3 kontrolowanych postępowaniach stwierdzono brak obowiązku stosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych.
W 142 (48 proc. z 294) kontrolach nie stwierdzono naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych. Przy czym, wszystkie przypadki dotyczyły kontroli uprzednich największych zamówień o wartości równej lub przekraczającej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych.
W 152 (52% z 294) skontrolowanych postępowaniach wykryto naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych, w tym:
- w wyniku 44 kontroli stwierdzono naruszenia mające wpływ na wynik postępowania; w przypadku kontroli uprzednich 20-krotnie zalecono usunięcie stwierdzonych naruszeń poprzez ponowną ocenę ofert; Prezes Urzędu nie zalecał unieważnienia postępowania;
- w wyniku 108 kontroli stwierdzono naruszenia niemające wpływu na wynik postępowania.
Na podstawie: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 14 marca 2011 r.