Zgodnie z regulacją wynikającą z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., w przypadku skorzystania z prawa opcji zamawiający przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji, czyli łączy zamówienie podstawowe i opcję.
Prawo opcji może znacząco rozszerzyć zakres zamówienia >>>
Potwierdza to opinia Urzędu Zamówień Publicznych pt.: „Prawo opcji w ustawie Prawo zamówień publicznych” (LEX nr 51376): „(...) Prawo opcji nie jest zatem w żadnym razie instytucją, która pozwala procentowo rozszerzać pierwotnie określony przedmiot umowy. Norma zawarta w art. 34 ust. 5 ustawy Pzp nakazuje zamawiającemu szacowanie wartości zamówienia z uwzględnieniem wartości tej części zamówienia, która jest pozostawiona „prawu opcji” rozumianemu jako uprawnienie, nie zaś zobowiązanie zamawiającego. Realizacja opcji może, ale nie musi nastąpić, w zależności od zapotrzebowania zamawiającego i na skutek jego dyspozycji w tym zakresie, przy czym zarówno zakres zamówienia objęty prawem opcji, jak i okoliczności, w jakich dojść może do skorzystania z tego prawa, powinny być opisane stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. (...)”.
Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 4 p.z.p. Zamawiający określa kwotę wadium w wysokości nie większej niż 3% wartości zamówienia. Wadium należy określić w odniesieniu do całej wartości zamówienia i podstawowego i uwzględnionej opcji.