Dolnośląska Sieć Szkieletowa powstała jako projekt współfinansowany przez UE. Jej celem jest dostęp do szybkiego internetu dla mieszkańców całego regionu. Za uruchomienie usługi miał być odpowiedzialny operator wyłoniony w drodze przetargu. W grudniu 2014 r. przetarg wygrała spółka Fondlar Sp. z o.o. i do kwietnia br. czekała na podpisanie umowy.
Jednak władze Dolnego Śląska zmieniły zdanie i w maju postanowiły odstąpić od podpisania umowy koncesji i odwołać przetarg. Z tym nie zgodziła się zwycięska spółka, a sprawa trafiła do WSA. Samorząd województwa argumentował, że odwołanie przetargu i tym samym odstąpienie od zawarcia umowy koncesji jest efektem wystąpienia okoliczności przewidzianych w ogłoszeniu o koncesji tj. zmiany przepisów prawa.
Z kolei spółka podkreślała, że okoliczności odwołania przetargu mają tylko charakter pozorny i łamią zasady uczciwej konkurencji. W konsekwencji, WSA uchylił zaskarżoną czynność województwa.
Orzeczenie WSA ma istotne znaczenie dla polskiego rynku koncesji na roboty budowlane lub usługi. Dlaczego? Po raz pierwszy bowiem w orzecznictwie odniesiono się do problematyki wykonywania przez koncesjodawcę uprawnienia do odwołania postępowania, z uwzględnieniem terminu dokonywanej czynności. Co więcej, orzeczenie Sądu potwierdza, że podmiot publiczny ma obowiązek zawarcia umowy w następstwie zakończonego postępowania koncesyjnego - komentuje ekspert Joanna Sebzda-Załuska, radca prawny, partner GWW.
Orzeczenie WSA z dnia 14 lipca 2014 r. (III SA/Wr 376/15)
Stronę skarżącą tj. spółkę Fondlar Sp. z o.o. reprezentowała w powyższym sporze Joanna Sebzda-Załuska, radca prawny, partner GWW.
GWW jest jedną z największych firm prawniczych w Polsce. Istnieje od 1996 roku. Zatrudnia ponad 100 prawników, wśród których większość to radcowie prawni, adwokaci oraz doradcy podatkowi. GWW oferuje kompleksowe doradztwo prawne i podatkowe we wszystkich dziedzinach aktywności gospodarczej.