Zastrzyk gotówki w postaci odprawy dla wskazanych powyżej osób przewiduje 40 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2016.902). Warto jednak zaznaczyć, że odprawa nie przysługuje pracownikowi, który odszedł zanim upłynęła jego kadencja.
Z kolei art. 75 kodeksu pracy stanowi podstawę do uzyskania odprawy od pracodawcy, który to zatrudnia pracownika na podstawie wyboru, bez względu na sposób ustania mandatu (skutkiem jest wygaśnięcie stosunku pracy z wyboru). W rezultacie pracownik z wyboru, który zaprzestał pracy, w zależności od przyczyny ma możliwość uzyskania odprawy na zasadach ogólnych (KP) lub też na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
Jeśli chodzi o wysokość odprawy to trzeba zaznaczyć, że jest ona zależna od podstawy przyznania. Ustawy o pracownikach samorządowych zakłada trzymiesięczne wynagrodzenie. Z kolei odprawa, o której mowa w art. 75 kodeksu pracy stanowi równowartość jednomiesięcznego wynagrodzenia. Należy jednak pamiętać, iż przepisy wewnętrznie obowiązujące u konkretnego pracodawcy, czy też umowa z osobą zatrudnioną na podstawie wyboru może zakładać odprawę wyższą, niż wynikająca z kodeksu pracy. Kwoty świadczenia w obu sytuacjach ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
Może dojść jednak do sytuacji, kiedy to pomimo upływu kadencji pracownik odprawy nie uzyska. Z takim zdarzeniem będziemy mieli do czynienia, jeżeli zostanie on ponownie zatrudniony (w najbliższej kadencji) na podstawie stosunku pracy z wyboru w tym samym urzędzie. Odprawa będzie natomiast przysługiwać, gdy pracownik zostanie wybrany na stanowisko obsadzane na podstawie wyboru w innym urzędzie (innej jednostce samorządu terytorialnego), lub też gdy będzie zatrudniony na innej podstawie zatrudnienia niż wybór w tym samym urzędzie.
(wartowiedziec.org)