W przepisach ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zawarta jest podstawa prawna do tworzenia Stref Czystego Transportu przez gminy. Jak wynika z treści art. 39 ust. 1 ustawy, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym innych niż: elektryczne; napędzane wodorem; napędzane gazem ziemnym; wyłączone na podstawie uchwały rady gminy. 

Obecnie w naszym kraju funkcjonuje (od dnia 1 lipca 2024 r., a więc od niedawna) pierwsza Strefa Czystego Transportu utworzona uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy. Zgodnie z postanowieniami warszawskiej uchwały w sprawie SCT z przestrzegania ograniczeń wjazdu do strefy zwolnione są m.in. osoby rozliczające w Warszawie podatki (np. PIT) przez pierwsze 3,5 roku obowiązywania strefy, czy (bezterminowo) seniorzy i osoby z niepełnosprawnością - posiadacze ważnej europejskiej karty parkingowej

Czytaj też w LEX: Odpowiedzialność odszkodowawcza w związku z wprowadzeniem strefy czystego transportu >

 

Weryfikacja uprawnień do wjazdu do SCT

Uprawnienie do wjazdu do warszawskiej SCT będzie kontrolowane przez Policję i Straż Miejską na podstawie danych technicznych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów lub na podstawie zgłoszenia pojazdu wyłączonego spod wymogów strefy czystego transportu (dodatkowe wyłączenia gminne).

Czytaj też w LEX: Program elektromobilności w Polsce a potrzeba reakcji karnej >

Tylko pojazdy podlegające wyłączeniom, które wynikają z informacji niemożliwych do identyfikacji w CEPiK (np. podatnicy płacący podatki w Warszawie), będą oznaczane specjalną nalepką, której wzór określa rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (Dz.U. z 2022 r. poz. 845). Obecnie resort klimatu prowadzi prace nad nowelizacją tego rozporządzenia. 

Czytaj też: Zanieczyszczone miasta będą musiały utworzyć strefę czystego transportu >

 

Ostrzeżenie z RCL

Nie można jednak nie zauważyć uwagi zgłoszonej przez Rządowe Centrum Legislacji do projektu rozporządzenia ministra klimatu i środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu pismem z dnia 19 czerwca 2024 r. (nr RCL.DPŚI.555.127.2024). Czytamy w nim m.in.: „Zgodnie z art. 39 ust. 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zwanej dalej „ustawą upoważniającą”, minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, wzór nalepki, o której mowa w ust. 9, mając na uwadze konieczność łatwej i szybkiej identyfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Powyższy przepis odsyła w zakresie określenia nalepki do art. 39 ust. 9 ustawy upoważniającej. Zauważyć należy, że art. 39 ust. 9 ustawy upoważniającej został zmieniony ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. poz. 1394), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”. W związku z tym konieczne jest przeanalizowanie, czy w świetle zmiany treści  art. 39 ust. 9 ustawy upoważniającej nie nastąpiła zmiana skutkująca pośrednią utratą mocy obowiązującej rozporządzenia ministra klimatu i środowiska z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (Dz. U. poz. 845), a w konsekwencji ustalenie, czy przedmiotowe rozporządzenie może być nowelizowane czy też konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia.”.

Zobacz też: Dochodowa ekologia w gminie - szkolenie online w LEX >