Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie wysokości i zasad naliczania oraz wypłacania diet radnym powiatu. Wojewoda działając rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność powyższej uchwały. Wojewoda zauważył, że przepis stanowiący podstawę podjętej uchwały wskazuje jednoznacznie, iż wolą ustawodawcy było przyznanie możliwości określenia przez organ stanowiący powiatu zasad przyznawania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych radnym powiatu. Tymczasem rada powiatu ustaliła wysokość miesięcznej diety dla radnego członka zarządu powiatu w wysokości 95 % maksymalnej diety radnego. W ocenie organu nadzoru unormowanie to narusza treść art. 21 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym .
Wojewoda odwołał się do treści art. 21 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym i stwierdził, że diety przysługują radnemu powiatu i winny stanowić rekompensatę utraconych zarobków w następstwie wykonywania mandatu radnego, zatem dieta taka przysługuje radnym powiatu jedynie z tytułu aktywności na forum rady powiatu. Nadto zdaniem organu nadzoru żaden przepis ustawy o samorządzie powiatowym nie daje podstaw do podjęcia uchwały, umożliwiającej wypłatę diet członkom zarządu powiatu. Według wojewody utrwalony jest w doktrynie i w orzecznictwie pogląd, że w uchwale organu samorządu terytorialnego nie mogą znaleźć się materie regulowane już w aktach prawnych hierarchicznie wyższych. Jeżeli przepis znajduje się w ustawie to powtórzenie go w akcie wykonawczym jest już zbyteczne. Z tego też powodu uznał on, że zapis uchwały jest niezgodny z przepisem art. 21 ust. 4a ustawy o samorządzie powiatowym .
NSA uznał, iż kluczowym zagadnieniem w sprawie jest kwestia, czy radnemu, wybranemu do zarządu powiatu w trybie określonym w art. 27 ustawy o samorządzie powiatowym , z uwagi na pełnione funkcje może przysługiwać podwyższona dieta. Jak stanowi przepis art. 21 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym , na zasadach ustalonych przez radę powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5 tego przepisu, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Ponadto rada powiatu przy ustalaniu wysokości tych diet bierze także pod uwagę funkcje pełnione przez radnego, czyli tak jak w tej sprawie pełnienie przez radnego nieodpłatnie funkcji członka zarządu powiatu. Zauważyć również należy, że – jak stanowi art. 21 ust. 4a ustawy o samorządzie powiatowym – dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w powiecie, w którym uzyskał mandat, a zatem wówczas, gdy jest on pracownikiem samorządowym, który pobiera wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy. Z kolei art. 21 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że radny powiatu ma obowiązek brać udział w pracach organów powiatu. Radny będąc pozaetatowym członkiem zarządu powiatu wykonuje nałożone na niego dodatkowe obowiązki wynikające z funkcji do jakiej został wybrany. Okoliczność tę powinna zatem wziąć pod uwagę rada powiatu ustalając wysokość diet radnych. WSA stwierdził ponadto, iż brak jest podstaw prawnych do przyjęcia stanowiska, że przepis art. 21 ust. 4 i 4a ustawy o samorządzie powiatowym wprowadza ustawowy zakaz ustalania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych radnemu powiatu, który jest nieetatowym członkiem zarządu powiatu z tego tytułu, że pobiera diety i przysługuje mu zwrot kosztów podróży służbowych, lecz jako radnemu powiatu.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 3 lutego 2012 r., sygn. akt II OSK 2635/11
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Wyższa dieta dla radnego, który jest pozaetatowym członkiem zarządu powiatu (II OSK 2635/11)
Radnemu będącemu pozaetatowym członkiem zarządu powiatu, z uwagi na pełnione funkcje może przysługiwać podwyższona dieta orzekł NSA.