W dokumencie opisano wszystkie czynności administracyjne, które powinny, o ile to możliwe, być realizowane bez zbędnej zwłoki, przy ścisłej współpracy z:

  • właściwym wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska,
  • w razie potrzeby (np. w zakresie dotyczącym pracy instalacji do przetwarzania odpadów) z właściwym organem ochrony środowiska, który wydał zezwolenie na gospodarowanie odpadami (organem tym może być marszałek województwa, starosta lub regionalny dyrektor ochrony środowiska),
  • w razie potrzeby z właściwym państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym, jak i właściwą komendą powiatową państwowej straży pożarnej.

 

Do czynności tych należy m.in. tym przygotowanie decyzji dotyczących zbierania, transportu lub przetwarzania odpadów stanowiących odstępstwo od zasad wynikających z przepisów dotyczących gospodarowania odpadami.

Resort wskazuje, że decyzja w trybie przepisów o stanie klęski żywiołowej stanowi rozwiązanie awaryjne, które należy rozważyć wyłącznie po analizie możliwości zagospodarowania (w tym przetworzenia) odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Jest to działanie doraźne, co oznacza, że wydawanie decyzji w przypadku takiej konieczności powinno następować w jak najkrótszym możliwym czasie.

Forma współpracy jest uzależniona od realnych możliwości i konieczności efektywnego działania. Konsultacje powinny dotyczyć przede wszystkim upewnienia się, że realizacja odstępstwa uwzględnia potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska w możliwie największym stopniu. Nie jest wymagane formalne opiniowanie lub uzgadnianie decyzji w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.

Czytaj w LEX: Usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich magazynowania/składowania - problemy praktyczne >

 

Ogólne wytyczne w sprawie odpadów:

  • Odpady powstałe w wyniku powodzi należy w miarę możliwości segregować. Te, które mogą zawierać niebezpieczne elementy i które da się wyodrębnić z ogólnej masy powstałych odpadów należy przekazać do wyspecjalizowanych podmiotów – posiadających wymagane zezwolenia.
  • Jeżeli tylko istnieje taka możliwość, resort rekomenduje przyjmowanie klasyfikacji odpadów pod kodami odpowiadającymi ich charakterystyce, zamiast zbiorczo w podgrupie 16 82. Ma to na celu przekazania ich do właściwych, dedykowanych zakładów w celu dalszego przetworzenia. W efekcie uniknięcie gromadzenia odpadów, które z upływem czasu zaczną stanowić zagrożenie sanitarne oraz unikniemy unieszkodliwienia tych odpadów poprzez składowanie.
  • Gdy istnieje możliwość przekroczenia mocy przerobowych instalacji lub pojemności istniejących miejsc zbierania odpadów, istotne jest, aby rozważyć możliwość transportu odpadów do innych miejsc posiadających odpowiednie zezwolenie do gospodarowania tego typu odpadami (niekoniecznie najbliższych).
  • Zasada bliskości, o której mowa w art. 20 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, nie stoi na przeszkodzie przekazywaniu odpadów powstałych w wyniku klęsk żywiołowych do instalacji posiadających wolne moce przerobowe, położonych w innych województwach, także w istotnym oddaleniu od miejsca wytworzenia.
  • Podstawą prawną do podejmowania przez właściwe organy administracji działań interwencyjnych są przepisy ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej oraz wydanego na jej podstawie znowelizowanego rozporządzenia Rady Ministrów z 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego.

Ze szczegółowymi wytycznymi można zapoznać się TUTAJ

Więcej tekstów o powodzi znajdziesz w Prawo na czas powodzi