Niejasne kryteria przyznawania nagród


Brak udostępnienia danych o wysokości i uzasadnieniu przyznania nagród dla urzędników powoduje wiele niejasności. Zatajenie kryteriów przyznawania tych świadczeń odbierane jest często jako chęć ukrycia faktu, że świadczenia te trafiają do pracowników bardziej ze względu na ich dobre stosunki z przełożonymi niż z uwagi na osiągnięcia zawodowe. Jak podkreślają eksperci wprowadzenie jawności może zmienić te niepochlebne opinie i wyeliminować patologie.


WSA: nie można ukrywać informacji o nagrodach

Przyznane nagrody stanowią pieniądze publiczne, więc nie można ukrywać informacji o nich, uznał WSA w Opolu (wyrok z 27 czerwca 2013 r., sygn. akt II SAB/Op 33/13). Sprawa dotyczyła prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, który nie chciał udostępnić pełnych informacji dotyczących wysokości wynagrodzeń, w tym nagród, jego oraz pozostałych etatowych członków kolegium izby. Zdaniem sądu nie wystarczy podanie najniższej i najwyższej nagrody, konieczne jest udostępnienie pełnej listy kwot.


Urzędnicy: kryteria powinny być jawne, kwota już nie

Wydaje się, że bardziej motywujące jest określenie i następnie jawne komunikowanie przejrzystych kryteriów przyznawania nagród, podawanie widełek lub całej kwoty na zespół niż informowanie wszystkich wprost, kto i ile otrzymał, argumentuje z kolei Ivetta Biały, rzecznik prasowy wojewody mazowieckiego.