Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę w dniu 18 maja 2010 r. dostarczył dokumenty, potwierdzające 25-letni okres zatrudnienia z dniem 31 grudnia 2006 r. W dniu nabycia uprawnień do nagrody jubileuszowej, pracownik był zatrudniony na stanowisku egzaminatora, którego wynagrodzenie oraz wysokość nagrody jubileuszowej określało rozporządzenie Ministra Transportu. Od stycznia 2009 r. pracownik jest zatrudniony na stanowisku administracyjnym, którego wynagrodzenie określa wewnętrzny regulamin wynagradzania. Wysokość nagrody jubileuszowej wypłacanej zgodnie z przepisami regulaminu znacznie różni od wysokości tego świadczenia wynikającego z rozporządzenia. Pracownik dostarczył świadectwo pracy za okres od dnia 1 grudnia 1999 r. do 30 września 2002 r., zgodnie z którym stosunek pracy został rozwiązany w drodze wypowiedzenia umowy przez pracodawcę.

Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 25 lat pracy zgodnie z regulaminem wynagradzania, obowiązującym pracownika na dzień uzyskania uprawnień do świadczenia?

Jeżeli pracownik w dniu 31 grudnia 2011 r. uzyska uprawnienia do nagrody jubileuszowej z tytułu 30 lat pracy, czy pracodawca będzie miał obowiązek wypłacić nagrodę jubileuszowa w pełnej wysokości?

Czy wypłacenie nagrody z tytułu 30 lat pracy w pełnej wysokości stanowi podstawę uiszczenia składek na ubezpieczenie społeczne?

Odpowiedź

Prawo do nagrody za 25 lat pracy uległo przedawnieniu. Należy pracownikowi wypłacić nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy w pełnej wysokości. Pracownik wykazał bowiem dłuższy okres zatrudnienia. Nagroda jubileuszowa nie podlega oskładkowaniu, jeżeli przepisy przewidują jej przyznawanie nie częściej niż co 5 lat

Zgodnie z art. 772 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Z pytania wynika, że pracownik jest najprawdopodobniej zatrudniony w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. W myśl art. 116 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) WORD jest samorządową wojewódzką osobą prawną, wobec czego nie mają do niego zastosowania przepisy o pracownikach samorządowych, natomiast rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców i kierowców (Dz. U. Nr 197, poz. 1437) nie ma zastosowania do pracowników innych niż egzaminatorzy.

Nie wskazano, jak reguluje kwestie nabycia prawa do nagrody jubileuszowej regulamin wynagradzania. Tytułem przykładu wskazać należy, że do najczęściej obowiązujących, podstawowych zasad ustalania prawa do "jubileuszówki" należy:
obowiązek udokumentowania przez pracownika okresów zatrudnienia lub równorzędnych, dających prawo do nagrody w określonej wysokości,
wypłacanie nagrody niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody, w sytuacji wykazania przez pracownika okresu dłuższego zatrudnienia niż wynikałoby to z pierwotnej dokumentacji zawartej w aktach osobowych, gdy:
w dniu przekazania nowych dokumentów upływa okres uprawniający pracownika samorządowego do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę – najwyższą,
pracownikowi ma okres zatrudnienia, wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu, dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.

Pracownik dostarczając stosowne dokumenty wykazał więc dłuższy okres zatrudnienia. W pytaniu wskazano bowiem, że doręczył świadectwo pracy. Oznacza to, że faktyczny okres zatrudnienia jest dłuższy niż dotychczasowe dokumenty to określały, a pracodawca powinien to respektować.

Jeżeli takie same zasady obowiązują w regulaminie wynagradzania WORD, to wówczas należy uznać, że:
pracownikowi nie może przysługiwać nagroda jubileuszowa za okres 25 lat wykazana w dokumentach obecnie przekazanych, która przysługiwałaby mu w dniu 31 grudnia 2006 r.; wprawdzie pracownik ten udowodnił prawo do nagrody, jednakże uprawnienie to uległo przedawnieniu (zgodnie z art. 291 § 1 k.p. roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne, zatem roszczenie o wypłatę jubileuszówki przedawniło się z dniem 31 grudnia 2009 r.; terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną),
w dniu 31 grudnia 2011 r. pracownik uzyska prawo do nagrody za 30 lat pracy w pełnej wysokości.

Nagroda jubileuszowa nie jest wynagrodzeniem za pracę, ale świadczeniem pieniężnym ze stosunku pracy. Ma więc inny charakter i zasadniczo nie jest podstawą wymiaru składek ZUS.

Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, z późn. zm.), nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat, nie podlegają oskładkowaniu na rzecz ZUS.