Pytanie:
Szkoła ponadgimnazjalna dostała pieniądze na dwóch uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności na specjalną organizację nauki. W trakcie roku szkolnego, tj. w marcu odszedł jeden uczeń. Co szkoła ma zrobić z pieniędzmi przyznanymi na specjalną naukę na tego ucznia w rozdziale 80150?

Odpowiedź:
Szkoła powinna wydatkować środki na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisem art. 5a ust. 3a ustawy z 7.09.1991 r. o systemie oświaty, w danym roku budżetowym na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na ten rok, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.

Wydatkowanie środków nie jest przypisane do danego ucznia – tzn. wydatki nie muszą pokrywać się z wysokością kwoty odpowiadającej części oświatowej subwencji ogólnej na danego ucznia. Wydatki rozliczane są w skali danej jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to więc, że w przedstawionej sytuacji, szkoła może dokonywać wydatków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod na innych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do szkoły, a w przypadku, gdyby takich uczniów w szkole nie było – zwrócić niewykorzystaną kwotę do budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego. 

LEX Prawo Oświatowe
Artykuł pochodzi z programu LEX Prawo Oświatowe
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami