Usunięcie drzew z terenu nieruchomości może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody właściwego wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo innego uprawnionego organu.
Wniosek o zgodę na wycinkę składa posiadacz nieruchomości. W sytuacji, w której nie jest jej właścicielem, a np. dzierżawcą, dodatkowo wraz z wnioskiem musi przedłożyć pisemną zgodę właściciela nieruchomości. Natomiast w przypadku gdy wycinka ma być prowadzona na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, to zgodę na usunięcie drzew wydaje właściwy miejscowo konserwator zabytków. Wydanie zezwolenia może być uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów. Posiadacz nieruchomości ma obowiązek wnieść stosowną opłatę, o której mowa w art. 84 ustawy o ochronie przyrody. Nalicza ją i pobiera organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie. W przypadku usunięcia drzewa bez wymaganego zezwolenia wójt (burmistrz, prezydent miasta) wymierza karę administracyjną. Jej wysokość ustalona została jako trzykrotność opłaty za usunięcie drzewa. Oznacza to, że nielegalna wycinka drzewa, którego pień ma np. 250 cm w obwodzie, będzie kosztowała sprawcę (posiadacza nieruchomości) 4,5 tys. złotych.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 13 lipca 2010