Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii pod względem zgodności z przepisami prawa i Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz prawidłowości wykonywania przez samorząd województwa tych zadań.
Nowe przepisy regulują szczegółowo takie kwestie jak: prawa i obowiązki kontrolujących oraz jednostek kontrolowanych, termin przekazywania informacji pokontrolnych, termin i sposób zgłaszania zastrzeżeń do zawartych w informacji pokontrolnej ustaleń oraz przypadki, w których kontrolujący podlega wyłączeniu z przeprowadzonej kontroli.
Zgodnie z rozporządzeniem kontrolę przeprowadza się po pisemnym zawiadomieniu samorządu województwa (w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem). Przewiduje ono jednak możliwość przeprowadzenia kontroli bez wcześniejszego powiadomienia jednostki kontrolowanej, w przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu zadań przez samorząd województwa.
Po przeprowadzeniu kontroli minister właściwy do spraw rozwoju wsi może sformułować zalecenia pokontrolne, zawierające ocenę wykonywania zadań w zakresie objętym kontrolą, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest poinformować ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz o działaniach podjętych w celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 maja 2012 r. w sprawie kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii (Dz. U. z 2012 r., poz. 538)