Rada miejska nadała statut zakładowi gospodarki mieszkaniowej i remontowej (ZGMiR). Z załącznika do statutu wynikało, że ZGMiR jest zakładem budżetowym, który świadczy usługi w zakresie zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.


Wojewoda zaskarżył uchwałę. Wyjaśnił, iż skoro ZGMiR jest zakładem budżetowym to nie może prowadzić działalności wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. W związku z tym zadanie polegające na świadczeniu usługi w zakresie zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi nie może być wykonywane przez zakład budżetowy.


W odpowiedzi rada tłumaczyła, iż ZGMiR świadczy usługi zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych jednak nie robi tego na zasadach rynkowych ani w celu komercyjnym. Ponadto zarządzanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, których gmina jest członkiem nie wykraczającza poza działalność o charakterze użyteczności publicznej – podkreśliła rada.

WSA przyznał rację wojewodzie. Zdaniem sądu ustawodawca jednoznacznie przesądził, że zakład budżetowy może wykonywać tylko zadania o charakterze użyteczności publicznej.

W ocenie sądu zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi niezależnie od tego czy gmina jest członkiem takiej wspólnoty czy też nie jest, nie może być uznane za realizację zadań o charakterze użyteczności publicznej. Zatem świadczenie usług w tym zakresie nie mógł być wykonywany przez zakład gospodarki mieszkaniowej i remontowej – uznał WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 14 stycznia 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 176/13, nieprawomocny