Mieszkaniec gminy wystąpił do sądu ze skargą na bezczynność wójta dotyczącą niezałatwienie w terminie wniosku o poprawę bezpieczeństwa w komunikacji, w postaci zmiany oznakowania skrzyżowania dróg gminnych.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze odrzuciło skargę. Kolegium zwróciło uwagę, że skarżący był kilkakrotnie informowany, iż ani wójt ani SKO nie są organami właściwymi w sprawach poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu na drogach.
WSA przypomniał, iż zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym zarządzanie ruchem na drogach gminnych jest zadaniem starosty, lecz nie w ramach postępowania administracyjnego kończącego się wydaniem decyzji, ewentualnie postanowienia.
Zmiana organizacji ruchu nie jest dokonywana w drodze decyzji administracyjnej, nie stanowi bowiem załatwienia sprawy indywidualnej, nie jest aktem skierowanym do indywidualnie oznaczonego adresata i nie dotyczy zindywidualizowanych praw i obowiązków.
W związku z tym wójt nie był zobowiązany do wydania decyzji administracyjnej, zatem – nie jest dopuszczalne wniesienie skargi na bezczynność polegającą na braku wydania zarządzenia w tej sprawie przez kolegium.
Sąd wyjaśnił, iż orzecznictwo sądowoadministracyjne dopuszcza skargę na zatwierdzenie projektu zmiany organizacji ruchu. Nie jest natomiast dopuszczalne wniesienie skargi na bezczynność polegającą na braku wydania takiego zarządzenia w zakresie zarządzania ruchem.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gdańsku z 8 października 2015 r., sygn. akt III SAB/Gd