Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Mieszkaniec wystąpił z wnioskiem o wprowadzenie do projektu budżetu gminy kwoty z przeznaczeniem na wypłaty zasiłków celowych w ciągu roku 2014. Rada gminy odmówiła wprowadzenia zmiany.
W związku z tym mieszkaniec zaskarżył uchwałę do sądu.
WSA przypomniał, iż uchwalenie budżetu gminy należy do konstytucyjnie gwarantowanych kompetencji legislacyjnych gminy, polegających m.in. na uchwalaniu aktów prawa miejscowego. Akty te podlegają kognicji sądów administracyjnych.
W myśl przepisu art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
Jednak w rozpatrywanej sprawie WSA uznał, iż mieszkaniec nie domagał się kontroli sądowoadministracyjnej uchwały budżetowej gminy, lecz kwestionował odmowę wprowadzenia do budżetu gminy zgłoszonego przez siebie wniosku.
Zdaniem sądu złożony wniosek do projektu budżetu nie dotyczył konkretnej sprawy administracyjnej, wobec tego jego rozpoznanie nie kończyło się wydaniem decyzji administracyjnej.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Poznaniu z 21 stycznia 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 1284/13, nieprawomocne
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.