Burmistrz miasta nakazał gminie wykonanie odwodnienia drogi gminnej z powodu zalewania położonych przy niej działek.
Burmistrz wystąpił do wójta o wykonanie specjalistycznej opinii przez biegłego w zakresie hydrologii, hydrogeologii, stosunków wodnych lub melioracji wodnej.
Właścicielka zalewanych działek zwróciła się do wójta o udzielenie informacji, czy opinia ta została wykonana. W odpowiedzi została poinformowana, że organ nie otrzymał tego dokumentu. Kobieta wielokrotnie prosiła o podjęcie działań mających na celu usuniecie nieprawidłowości, które spowodowały zalewanie jej nieruchomości.
Z powodu braku reakcji organu, kobieta wniosła skargę na jego bezczynność do sądu administracyjnego
WSA uznał, że sprawa ta nie należy do właściwości sądu administracyjnego.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Wójt będący, w ocenie właścicielki działek, bezczynny w sprawie, nie występuje bowiem w tym przypadku w charakterze organu administracji publicznej.
Stroną toczącego się, w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.) postępowania administracyjnego jest gmina, właściciel drogi. Organem gminy jest zaś wójt, stąd też nakaz sporządzenia opinii kierowany był do tego podmiotu jako organu reprezentującego gminę.
Jednak w sprawie wykonania odwodnienia drogi gminnej wójt nie występuje w roli organu administracji publicznej, lecz reprezentuje na zewnątrz gminę, wykonując jej uprawnienia i obowiązki właścicielskie jako osoby prawnej.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gliwicach z 7 listopada 2016 r., sygn. akt II SAB/Gl 49/16, nieprawomocne