Rada gminy uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
W regulaminie wprowadziła własną definicję pojęć, które przez ustawodawcę zostały zdefiniowane odmiennie, takich jak na przykład "selektywna zbiórka".
I właśnie między innymi ten zapis zaskarżył prokurator.
WSA zgodził się z zarzutem organu.
Zdaniem sądu prawodawca definiując w akcie prawnym określone pojęcia daje wyraz temu, że zamierza przypisać definiowanym zwrotom nie tylko inne znaczenie niż w języku potocznym, ale także inne znaczenie niż powszechnie przyjmuje się to w innych aktach prawnych.
Zatem w przypadku powtórnego zdefiniowania pojęcia ustawowego w regulaminie, istnieje realna możliwość, że jego interpretacja w oderwaniu od aktu pierwotnego spowoduje zmianę znaczeniowo-prawną danego pojęcia przyjętą w ustawie.
W związku z tym niedopuszczalne jest wprowadzenie do regulaminu własnych definicji pojęć, które przez ustawodawcę zostały zdefiniowane odmiennie, takich jak na przykład "selektywna zbiórka".
Niedopuszczalnym zabiegiem jest zdefiniowanie w regulaminie w sposób zawężający "selektywnej zbiórki" odpadów i ograniczenie jej do wskazanych w uchwale frakcji odpadów (papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady ulegające biodegradacji).
W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jako selektywne zbieranie odpadów zdefiniowano bowiem zbieranie w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia specyficznego przetwarzania, obejmuje jedynie odpady charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takimi samymi cechami.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 7 października 2015 r., sygn. akt IV SA/Po 441/15, nieprawomocny