Przedmiotem kontroli w sprawie była uchwała ustalająca regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych.
Rada miasta ustaliła w nim między innymi, iż administratorem cmentarza jest urząd miejski, a w imieniu administratora bezpośredni nadzór w sprawach porządkowych na terenie cmentarza może pełnić gospodarz. Ponadto rada uchwaliła, iż trakcie przeprowadzania pochówku powinien być obecny na terenie cmentarza administrator lub gospodarz, a wszyscy przebywający na cmentarzu winni się podporządkować ich zaleceniom.
Prokurator wniósł o uznanie uchwały za nieważną.
WSA zgodził się ze stanowiskiem prokuratora, iż wskazanie przez radę urzędu miejskiego jako administratora cmentarza, wkracza w sposób niedopuszczalny w materię już uregulowaną aktem wyższego rzędu.
Chodzi mianowicie o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) i ustawę z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst. jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 912).
Stosownie bowiem do ustawy o samorządzie gminnym do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Natomiast zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzenie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.
W konsekwencji to do jego kompetencji należy, decyzja czy będzie ten zarząd wykonywał samodzielnie, czy też przez administratora, a w dalszej kolejności również jaki podmiot będzie administratorem, i jaki zakres uprawnień będzie mu przysługiwać.
Pomijając już nawet techniczną kwestię możliwego wyznaczenia jako administratora urzędu miasta, czyli zespołu środków materialnych i technicznych oraz osobowych danych do pomocy burmistrzowi, należy uznać, że już samo określenie administratora cmentarza wykracza poza domenę prawodawczą rady miasta – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 24 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Go 148/17, nieprawomocny