Rada gminy uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na swoim terenie.
W uchwale między innymi nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek przeprowadzania deratyzacji w kwietniu każdego roku. Ponadto postanowiła, że obowiązkową deratyzacją objęty jest obszar całej gminy.
Taki zapis uchwały zaskarżył wojewoda.
WSA przypomniał, że rada gminy jest upoważniona wyłącznie do określenia zasad dotyczących wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.
Wyznaczenie obszaru deratyzacji nie obejmuje aspektu podmiotowego przez wprowadzenie przepisu, że na terenie nieruchomości przeprowadzana jest przez właściciela. Taki przepis regulaminu stanowi przekroczenie delegacji ustawowe.
Katalog podmiotów zobligowanych do zwalczania gryzoni na terenie nieruchomości określony został przez ustawodawcę w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U z 2016 r. poz. 1866).
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W ocenie sądu ustalenie, a następnie wskazanie konkretnych obszarów gminy, jak również częstotliwości podejmowanych w tym zakresie działań są wyłączną kompetencją gminy, gdyż to właśnie jej organy są najlepiej zorientowane gdzie i w jakim zakresie konieczne jest podjęcie działań deratyzacyjnych.
O ile więc wspomniane organy będą dysponowały wiedzą, że problem występowania gryzoni istnieje na terenie całej gminy, to wówczas nie tylko mogą, a wręcz powinny akcją deratyzacyjną objąć całą gminę.
Organ nadzoru nie może zaś w tym zakresie czynić jakichkolwiek zarzutów, gdyż wykracza to poza zakres kontroli zaskarżonego aktu pod względem legalności – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 12 kwietnia 2017 r., sygn. akt IV SA/Po 1076/16, nieprawomocny