Spółka przedstawiła burmistrzowi wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na konkretnie oznaczony okres. Burmistrz uznał, iż przedłożone taryfy opracowane zostały w sposób prawidłowy.
Pomimo pozytywnej weryfikacji taryf rada miejska odmówiła ich zatwierdzenia.
Prokurator wniósł skargę na uchwałę rady do sądu administracyjnego.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd uznał, iż rada odmówiła zatwierdzenia taryf nie wskazując żadnego przepisu prawa, który w jej ocenie został naruszony.
Odmowa zatwierdzenia taryfy nie może być oparta na subiektywnej ocenie. Podstawą uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf nie może być też przekonanie radnych o potencjalnym sporządzeniu taryf na podstawie nierzetelnych kalkulacji i danych, czyli potencjalnych błędów co do ilości ścieków przyjmowanych przez nową oczyszczalnią.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd podkreślił, iż rada gminy nie jest upoważniona do samodzielnej weryfikacji legalności i celowości sporządzania taryf.
Zatwierdza ona tylko taryfy pozytywnie zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), odmowa zaś ich zatwierdzenia następuje, gdy w ocenie organu wykonawczego taryfy zostały sporządzone niezgodnie z przepisami prawa.
W przypadku zatwierdzenia taryf przez właściwy organ, rada gminy nie może kwestionować prawidłowości ich ustalenia, a tym bardziej odmówić ich zatwierdzenia – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 25 maja 2017 r., sygn. akt IV SA/Po 289/17, nieprawomocny