Kierowca złożył skargę na orzeczenie lekarskie wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, w którym stwierdzono brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.
Mężczyzna domagał się zmiany w postaci wydania orzeczenia na czas nieokreślony.
WSA odrzucił skargę.
Sąd wyjaśnił, iż organ administracji publicznej w sprawach kontroli uprawnień do kierowania pojazdami jest związany treścią ostatecznego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego istnienie przeciwwskazań zdrowotnych.
Przepisy nie przewidują uzasadniania tego orzeczenia i ma ono charakter dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 76 § 2 k.p.a., stanowiąc dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Oznacza to, że orzeczenie lekarskie korzysta z domniemania prawdziwości oraz zgodności z prawdą tego, co zostało w nim urzędowo zaświadczone.
Organy administracji nie mają prawnych możliwości weryfikacji treści takiego orzeczenia lekarskiego tak pod względem ich treści, jak i procedowania. Są związane takimi orzeczeniami lekarskimi i nie mają jakichkolwiek podstaw formalnoprawnych do kwestionowania okoliczności objętych treścią tych orzeczeń.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Olsztynie z 29 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 956/16, nieprawomocne