Powołując się na ustawę z dnia 6 września 2001 r. ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) mieszkaniec zadał burmistrzowi pytanie o przebieg zatrudnienia naczelnika wydziału gospodarki odpadami urzędu miejskiego. Chciał się dowiedzieć między innymi jakie wykształcenie posiada naczelnik, kiedy został zatrudniony na pełny etat w urzędzie oraz kiedy awansował.

Burmistrz uznał, iż pytania mieszkańca nie dotyczyły zagadnień, które należą do kategorii informacji publicznej i w związku z tym podlegają one ograniczeniom ze względu na prywatność osoby fizycznej.


Zdaniem WSA dane, o które wystąpił mieszkaniec dotyczyły pracownika urzędu miejskiego będącego funkcjonariuszem publicznym. Poza tym informacjami dysponował burmistrz jako zwierzchnik służbowy pracowników samorządowych i z całą pewnością związane one były z pełnioną przez naczelnika funkcją publiczną i jego kwalifikacjami.


Art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ogranicza dostęp do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej, w tym pracownika samorządowego. Dotyczy to jednak wyłącznie czynności usługowych lub technicznych. Zatem w stosunku do osób podejmujących się sprawowania funkcji publicznej, sfera ich prywatności w zakresie wyznaczonym przez omawiany przepis jest ograniczona, a tym samym dostępna publicznie.

W związku z tym, skoro naczelnik wydziału gospodarki odpadami urzędu miejskiego pełni funkcję publiczną, to żądane przez mieszkańca dane dotyczące wykształcenia, warunków zatrudnienia I awansu naczelnika stanowią informację publiczną – uznał WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Szczecinie z 4 grudnia 2013 r., sygn. akt II SAB/Sz 106/13, nieprawomocny

Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.