Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Burmistrz wydanym prez siebie zarządzeniem, dokonał korekty budżetu miasta wprowadzając wiele zmian po stronie wydatków budżetowych. Między innymi utworzył nowe zadanie majątkowe w postaci wykonania przyłącza i montażu masztu do fotoradaru.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uznało zarządzenie za nieważne. Zdaniem organu art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) nie daje uprawnień burmistrzowi do stanowienia nowych zadań majątkowych w budżecie gminy.
W odpowiedzi burmistrz zwrócił uwagę, iż rada miasta utworzyła rezerwę na wydatki majątkowe, nie zaweziła jednak w żaden sposób jakie to mają być wydatki. Zdaniem burmistrza sam podział rezerwy jest już wykonaniem budżetu i należy do jego kompetencji.
WSA przyznał rację kolegium. Zdaniem sądu dokonywanie przesunięć wydatków między działami budżetu gminy jest w istocie zmianą tego budżetu, a uprawnienie do dokonania tej czynności, podobnie jak uchwalenie budżetu, należy do wyłącznej kompetencji rady gminy.
Ustawodawca jednoznacznie wykluczył możliwość dokonywania w budżecie gminy przesunięć przez burmistrza pomiędzy działami budżetu. Organ wykonawczy może natomiast dokonywać przesunięć wydatków pomiędzy rozdziałami i paragrafami budżetu, jeżeli uzyska na to upoważnienie od rady gminy.
Zatem wprowadzenie zmian w wysokości wydatków w poszczególnych działach budżetu gminy jest możliwe jednak nie przez instytucje przeniesienia wydatków i działanie burmistrza, lecz przez przyjęcie przez radę gminy uchwały o zmianie budżetowej – podkreślił WSA.
Wyrok WSA w Poznaniu z 30 stycznia 2014 r. sygn. akt I SA/Po 1107/13, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.