Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz tryb postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) , w którym były regulowane zasady wpłat i rozliczenia przez zakład budżetowy nadwyżki środków obrotowych utraciło moc prawną, a nowe przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) nie uregulowały tej kwestii.
Proszę o określenie zasad wpłat do budżetu gminy planowanej nadwyżki środków obrotowych przez samorządowe zakłady budżetowe.
Odpowiedź
Zasady wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego np. gminy, planowanej nadwyżki środków obrotowych przez samorządowe zakłady budżetowe winno szczegółowo określić jednostka nadrzędna.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 15 ustawy o finansach publicznych samorządowe zakłady budżetowe odpłatnie wykonują zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Podstawą ich gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący:
- przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- koszty i inne obciążenia,
- stan środków obrotowych,
- stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu,
- rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.
Samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.
Sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych określa rozdział 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) . Rozliczenia samorządowego zakładu budżetowego z budżetem jednostki samorządu terytorialnego są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności samorządowego zakładu budżetowego określonego w przepisach o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
Planowany stan środków obrotowych działalności samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
Faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.
W celu ustalenia wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne.
Samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu jednostki samorządu terytorialnego różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych kosztów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
Zasady wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego np. gminy, planowanej nadwyżki środków obrotowych przez samorządowe zakłady budżetowe winno szczegółowo określić jednostka nadrzędna.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 124o ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz tryb postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616)
Wpłata planowanej nadwyżki środków obrotowych przez samorządowe zakłady budżetowe do budżetu gminy
Jakie są zasady wpłaty planowanej nadwyżki środków obrotowych przez samorządowe zakłady budżetowe do budżetu gminy?