Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.





Czy wójt, burmistrz lub prezydent miasta jako organ może być posiadaczem odpadów?

Czy może w ramach pracy urzędu miasta/gminy prowadzić PSZOK, a co za tym idzie sporządzać karty przekazania odpadu, karty ewidencji odpadu oraz zbiorcze zestawienia danych o zebranych odpadach i sposobach gospodarowania nimi?


Odpowiedź:

Wójt jako organ nie jest posiadaczem odpadów wytwarzanych przez urząd gminy. Nie jest on również właścicielem odpadów komunalnych wytwarzanych gminie przez właścicieli nieruchomości, mimo że odpowiedzialność za gospodarowanie nimi przejęła gmina.

Wójt jako organ nie może prowadzić PSZOK, a tym samym nie może prowadzić ewidencji odpadów i zbiorczych zestawień danych do marszałka.


Uzasadnienie:

Wójt jest organem wykonawczym gminy, reprezentującym ją na zewnątrz, kierującym urzędem gminy i wydającym decyzje w zakresie swoich kompetencji. Może być on, jako osoba fizyczna, posiadaczem odpadów, które wytworzy jako właściciel nieruchomości. Nie może jednak być posiadaczem odpadów wytworzonych np. przez urząd gminy czy zgromadzonych w PSZOK.

PSZOK może być prowadzony przez jednostkę organizacyjną gminy. Posiadaczem odpadów przyjętych do PSZOK jest gminna jednostka organizacyjna prowadząca PSZOK.

Prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych przez gminę wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, a zatem w przypadku, gdy gmina będzie tworzyć i prowadzić PSZOK, powinna uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów. W przypadku gdy odpady z PSZOK będą transportowane do miejsc ich przetwarzania, powinna również posiadać zezwolenie na transport odpadów.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.