Obecne zapisy art. 27 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) dotyczą zakazu łączenia funkcji wójta z funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie, członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta, zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora (art. 27 u.s.g.). Sankcją za złamanie tych zakazów jest wygaśnięcie mandatu wójta.
SLD uważa, że obowiązujący zakaz jest efektem dość pospiesznego wprowadzania reformy administracji publicznej przez Rządy AWS i UW i następującymi po wprowadzeniu tej reformy nowelizacjami ustawy o samorządzie gminnym poszerzono zakaz łączenia funkcji wójta (i jego zastępcy) z innymi funkcjami. Pierwotny zakaz dotyczył łączenia jej z członkostwem w zarządzie powiatu i województwa oraz zatrudnieniem w administracji rządowej. W toku procesu legislacyjnego pojawiały się dodatkowe zakazy w tym zakaz łączenia funkcji wójta z mandatem senatora, zmiany te wprowadzono w 2001 roku.
SLD twierdzi, że uchwalenie nowelizacji doprowadzi do „nowego otwarcia” na miarę wyborów do Senatu, które miały miejsce 4 czerwca 1989 roku, a dodatkowo da możliwość wzmocnienia pozycji Senatu i pełniejszej reprezentacji obywateli przez przedstawicieli samorządu terytorialnego szczebla gminnego w izbie wyższej Parlamentu.
Projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym wpłynął do Sejmu 17 września i został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego i Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu.