Rada Gminy Biała Podlaska nadała statut Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Białej Podlaskiej. W jednym z zapisów statutu, rada gminy wskazała, że "organizację wewnętrzną Ośrodka Kultury określa regulamin organizacyjny, który opracowuje i wprowadza w drodze zarządzenia Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Wójta Gminy, działającego w imieniu organizatora".

Wojewoda lubelski, w trybie nadzoru stwierdził, że regulacja ta jest sprzeczna z art. 13 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepis ten stanowi, że organizację wewnętrzną instytucji kultury określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora tej instytucji, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w niej organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców. Rada gminy pominęła zaś konieczność zasięgnięcia przez dyrektora GOK opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń twórców działających w danej jednostce.

Organ nadzoru uznał, że zakwestionowana regulacja statutu w sposób istotny narusza przepis art. 13 ust. 3 wspomnianej ustawy, bowiem modyfikuje przewidziany przez ustawodawcę tryb nadawania regulaminu organizacyjnego instytucji kultury.
Na poparcie swojego stanowiska, wojewoda przytoczył wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 października 2014 r. (sygn. akt II SA/Wa 866/14).W konkluzji wyroku sąd stwierdził, że skoro ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej określa tryb powołania dyrektora tej instytucji, to rada gminy nie może tych kwestii regulować, a zwłaszcza modyfikować zapisów ustawowych. Naruszenie prawa - z uwagi na charakter kwestionowanego aktu i posiadany przez niego walor abstrakcyjności - ma miejsce niezależnie od faktu, czy organizacje i stowarzyszenia wskazane w art. 13 ust. 3 ustawy, działają w danej instytucji kultury.

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.408.2017