Poczta Polska i Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisały list intencyjny w tej sprawie. W komunikacie wskazano, że w związku ze zmianą sposobu składania wniosków (dotychczas można było je składać również na papierowym formularzu) Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął współpracę z Pocztą Polską, która ma ułatwić składanie wniosków tym osobom, które mogą mieć trudności z elektronicznym ubieganiem się o świadczenie z programu “500+” oraz programu “Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.

Poczta Polska wyraziła wolę udostępnienia wybranych placówek pocztowych do pełnienia w nich dyżurów przez pracowników ZUS. Podczas dyżurów zainteresowanym osobom udzielana będzie pomoc w składaniu wniosków o przyznanie świadczeń w ramach programu “500+” oraz programu “Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.

– Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. powierzają realizację zadań zapisanych w ustawach o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz o rodzinnym kapitale opiekuńczym Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Z naszego punktu widzenia celem tych listów intencyjnych jest podniesienie jakości obsługi wniosków o świadczenie wychowawcze oraz rodzinny kapitał opiekuńczy. Zachodzi bowiem potrzeba zapewnienia dogodnej możliwości założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych oraz złożenia elektronicznego wniosku o oba rodzaje świadczeń przez osoby, które potrzebują naszego bezpośredniego wsparcia – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Wnioski można składać od 1 stycznia 2022 r. wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portalu Empatia lub przez serwisy bankowości elektronicznej. Świadczenia będzie przyznawał i wypłacał ZUS.

Informacje o terminach i miejscach dyżurów będą na bieżąco publikowane na stronie internetowej poczty polskiej.