Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Mamy przykład występowania cieku naturalnego na terenie dwóch województw. Na terenie jednego z nich występuje niewielki odcinek, na terenie drugiego pozostała część.
Marszałkowi województwa, u którego występuje mniejszy odcinek cieku, nie został on "przypisany" w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. z 2003 r. Nr 16, poz. 149) - dalej r.ś.w.p. Utrzymaniem całości zajmuje się marszałek województwa, u którego występuje znacząca część cieku.
Czy w przypadku przejmowania gruntów pod wodami płynącymi powinna być zachowana właściwość terytorialna?
To znaczy, czy każdy marszałek przejmuje w trwały zarząd tylko grunty pokryte wodami płynącymi położone na terenie konkretnego województwa, natomiast sprawa ewentualnego powierzenia utrzymania pewnego odcinka cieku innemu marszałkowi to działanie wtórne i umowne, wykonane zgodnie z umową bądź porozumieniem zawartym pomiędzy marszałkami?
Czy też marszałek powinien przejąć w trwały zarząd wszystkie grunty pod ciekami "przypisanymi" mu w r.ś.w.p., tzn. również te wchodzące w skład cieku, ale położone na terenie innego województwa?
Odpowiedź:
Przy orzekaniu trwałego zarządu w stosunku do wód i gruntów pokrytych tym wodami, niezależnie od tego czy dotyczy to urzędów morskich, regionalnych zarządów gospodarki wodnej, parków narodowych czy marszałków województw obowiązuje przestrzeganie właściwości terytorialnej.
Stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.) marszałek województwa wykonuje prawa właścicielskie w stosunku do wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa oraz w stosunku do pozostałych wód niewymienionych w pkt 1-3, realizując to zadanie z zachowaniem właściwości terytorialnej.
Nie wiem, co było przyczyną, że mniejszy odcinek cieku nie został "przypisany" marszałkowi województwa w r.ś.w.p., jednakże niezależnie od tego czy jest on w rozporządzeniu wymieniony, czy też nie, prawa właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do tego cieku, analogicznie jak do "pozostałych wód niewymienionych w pkt 1-3", wykonuje marszałek województwa zgodnie z właściwością terenową.
Podzielam stanowisko zawarte w pytaniu, że powierzenie obowiązków utrzymywania wód jest zagadnieniem wtórnym, możliwym do realizacji na podstawie odrębnych porozumień.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.