Władze województwa małopolskiego przekonywały w poniedziałek przedstawicieli Komisji Europejskiej do takiej modyfikacji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T),aby w regionie powstała nowa linia kolejowa pomiędzy Podłężem a granicą Polski ze Słowacją.
Przebiegające przez Kraków połączenie stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami. Do jej uruchomienia potrzebny jest nowy, około 140-kilometrowy odcinek linii kolejowej od Podłęża przez Piekiełko do granicy Polski ze Słowacją. Koszt jej budowy szacowany jest na ok. 5 mld zł.
,,Znaczenie małopolskiego odcinka sieci TEN-T jest widoczne w całym europejskim układzie transportowym. Najważniejsze jest połączenie portów bałtyckich i Morza Czarnego" - mówił z Brukseli podczas poniedziałkowej wideokonferencji wicemarszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela.
Jak podkreślił, budowa tej linii jest konieczna zarówno z regionalnego, jak i z europejskiego punktu widzenia. Miałaby ona zasadnicze znaczenie dla rozwoju unijnego rynku wewnętrznego.
Eurodeputowana Róża Thun (PO), która lobbuje za projektem w Brukseli poinformowała, że doskonale wpisuje się on w politykę transportową UE.
,,Naszą inicjatywę poparli eurodeputowani z czterech krajów, dla których projekt odcinka jest ważny - Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii. Pokazaliśmy tym samym, że skutecznie łączymy politykę regionalną i europejską" - zaznaczyła Thun.
Ostateczne decyzje Komisji Europejskiej w tej sprawie mają zapaść w lipcu bieżącego roku. Przedsięwzięcie mogłoby być finansowana w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Władze Małopolski dążą do modyfikacji i uzupełnienia przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terytorium Polski od 2009 roku. Postulat samorządu województwa uwzględnił polski rząd, który wiosną 2010 roku przedstawił Komisji Europejskiej swoją kompleksową propozycję w sprawie modyfikacji przebiegi TEN-T.
Obecnie na terenie Polski z funduszu TEN-T są współfinansowane modernizacje: linii E 30 na odcinku Kraków - Medyka - granica państwa, linii E 59 na odcinku Poznań - Szczecin - Świnoujście oraz linii C-E 65 Tczew - Bydgoszcz - Tarnowskie Góry - Pszczyna. Modernizowany i rozbudowywany jest także Warszawski Węzeł Kolejowy oraz Katowicki Węzeł Kolejowy. (PAP)
rgr/ mki/