Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przekazał w tym roku ponad 16 mln zł więcej na demontaż aut niż w roku ubiegłym. Dopłaty mogą uzyskać także gminy, które zajmują się usuwaniem z dróg porzucanych pojazdów.
Zgodnie z ustawą z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 z późn. zm.) przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu pojazdów powinni do 15 lutego złożyć w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdanie o poziomie recyklingu w roku ubiegłym. Do 31 marca muszą też wystąpić z wnioskiem o dopłatę. Terminowe złożenie wniosku to nie wszystko. Trzeba osiągnąć ustawowe wymagania, by uzyskać dopłatę. Niezbędne jest osiągnięcie odzysku i recyklingu odpowiednio na poziomie 90 i 88% w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku. Dla starszych aut odzysk powinien wynieść przynajmniej 83%, a recykling 81%. Dofinansowanie jest w formie dopłat do demontażu pojazdów ma charakter pomocy de minimis. Dlatego może zostać ono udzielone stacji demontażu do 200 tys. euro. Limity te nie mogą być przekroczone w ciągu trzech lat. Oznacza to, że dotacja w tym czasie może objąć około 1,4 tys. ton odpadów z pojazdów. Dopłaty mogą uzyskać także gminy, które zajmują się usuwaniem z dróg porzucanych pojazdów. Zgodnie z ustawą za każdy wrak mogą dostać 4 tys. zł.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 2 września 2010 r.