Spółka wniosła skargę na uchwałę rady miejskiej dotyczącą ustalenia przebiegu istniejących dróg gminnych w granicach administracyjnych miasta. W uzasadnieniu zarzuciła, że uchwała stanowi akt prawa miejscowego, a zatem powinna podlegać ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W odpowiedzi na skargę gmina wskazała, że w pierwotnej wersji zaskarżonej uchwały, zapisano, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dnia od ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa Jednak wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność przytoczonego zapisu uchwały. Organ wskazał, że akt w przedmiocie ustalenia przebiegu dróg, w przeciwieństwie do uchwały o zaliczeniu dróg do określonej kategorii, nie jest aktem prawa miejscowego i nie podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym.
Spółka wniosła wezwanie do usunięcia prawa na tę samą uchwałę jeszcze dwukrotnie.
WSA przypomniał, iż zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. W myśl natomiast art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr z 2012 r. Nr 270) skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.
Sąd podkreślił, iż instytucji wezwania do usunięcia naruszenia prawa nie można traktować jako czynności nie wywołującej żadnych skutków prawnych, która może być powtarzana wielokrotnie, bez ograniczeń. Takie rozumienie wezwania stawiałoby wnoszących skargi na podstawie przepisów przewidujących skierowanie wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uprzywilejowanej pozycji, wobec podmiotów wnoszących skargi na podstawie innych przepisów. Zdaniem WSA traktując wezwanie do usunięcia naruszenia jako surogat środka odwoławczego, nie ma jednocześnie podstaw, by je traktować inaczej, niż określają to przepisy w stosunku do klasycznych środków odwoławczych w administracyjnym postępowaniu jurysdykcyjnym. Należy wyraźnie podkreślić, że żadne przepisy nie przewidują wielokrotnego skutecznego wnoszenia zażaleń czy odwołań. Przyjęcie odmiennego poglądu byłoby sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości wszystkich podmiotów wobec prawa. Tym samym wezwanie do usunięcia naruszenia prawa jest czynnością prawną przysługującą konkretnemu podmiotowi jednokrotnie, w stosunku do określonej uchwały – uznał WSA we Wrocławiu.
Na podstawie: Postanowienie WSA we Wrocławiu z 28 września 2012 r., sygn. akt III SA/Wr 460/12, nieprawomocne
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)