Usuwanie kolizji między wieloletnią prognozą finansową a budżetem jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zasady lex posterior derogat legi priori
Odnosząc się do zasady derogacyjnej lex posterior derogat legi priori, należy rozważyć relacje między uchwałą w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz przyjmowanymi w kolejnych latach uchwałami budżetowymi.
W związku z powyższym na uwagę zasługuje dyrektywa art. 231 ust. 1 ustawy o finansach publicznych , zgodnie z którą zmiana kwot wydatków na realizację przedsięwzięć może nastąpić w wyniku podjęcia uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego zmniejszającej zakres wykonywania lub wstrzymującej wykonywanie przedsięwzięcia. Uwzględniając, że w załącznikach do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej ujmuje się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia (art. 226 ust. 3 pkt 1–3 ustawy o finansach publicznych ) w szczególności: jego nazwę i cel, jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia, okres realizacji i łączne nakłady finansowe, należy rozstrzygnąć ewentualną kolizję treści uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały zmieniającej zakres realizowanego przedsięwzięcia.
Poruszone zagadnienie staje się tym bardziej interesujące, gdyż w przypadku potrzeby dopasowania wieloletniej prognozy finansowej do zmian dotyczących realizacji określonego przedsięwzięcia ustawa o finansach publicznych zastrzega wyłączność inicjatywy uchwałodawczej dla organu wykonawczego. Jednocześnie art. 231 ust. 1 ustawy o finansach publicznych nie ogranicza inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej zmiany zakresu lub zaniechania realizacji przedsięwzięć wyłącznie do organu wykonawczego. W takich sytuacjach – mając na uwadze równorzędność uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały o zmianie zakresu realizowanego przedsięwzięcia (lex superior–lex inferior oraz lex specialis–lex generalis) – zastosowanie będzie miała zasada derogacji uchwały wcześniejszej przez późniejszą. Oznacza to w praktyce, że decyzja uchwałodawcza organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego powinna implikować obowiązek podjęcia przez organ wykonawczy inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej korekty załącznika do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określającego parametry przedmiotowego przedsięwzięcia.
W kontekście kolizji akt późniejszy–akt wcześniejszy należy zwrócić uwagę na to, że wyłączność inicjatywy w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej – analogicznie jak w przypadku projektu uchwały budżetowej – pozostawiono organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego. Organ wykonawczy jest zobowiązany przedstawić projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany wraz z projektem uchwały budżetowej.
Określając zależności między organami jednostki samorządu terytorialnego, należy zwrócić uwagę na art. 231 ust. 3 ustawy o finansach publicznych Zgodnie z przywołanym przepisem, w przypadku niepodjęcia przez organ stanowiący decyzji o zaniechaniu realizacji, okresowym wstrzymaniu realizacji lub ograniczeniu rzeczowego zakresu przedsięwzięcia, kiedy jednocześnie wydatki zaplanowane w projekcie budżetu przez organ wykonawczy nie różnią się od wydatków przewidzianych na realizację przedsięwzięcia, organ stanowiący nie może bez zgody organu wykonawczego zmniejszyć wydatków zaplanowanych w uchwale budżetowej na realizację przedsięwzięcia.
Interpretacja wskazanego przepisu potwierdza, że w sposób istotny nowa ustawa o finansach publicznych ograniczyła władztwo finansowe organu stanowiącego na rzecz organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Wskazaną relację należy uznać za kolejny wyraz postępującego wzmacniania organów wykonawczych w zakresie realizacji polityki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
***
WSTECZ DALEJ
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)