Zgodnie z obowiązującą od 19 października br. nowelizacją ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907), cena może być stosowana jako wyłączne kryterium oceny ofert tylko przy zamówieniach, których przedmiot jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe.
Nie ma jednak w przepisach jednoznacznej definicji powszechnej dostępności i ustalonych standardów jakościowych. Wskazówkę stanowi obowiązujący od dawna art. 70 p.z.p., w którym również się tych zwrotów używa, tyle że jako przesłanek do udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę.
Proste prace budowlane uzasadnią stosowanie kryterium cenowego>>
Ale art. 70 p.z.p. odnosi się tylko do dostaw i usług. Zawężenia tego nie ma natomiast w przepisie mówiącym o kryteriach oceny ofert. Teoretycznie zatem cena mogłaby być stosowana jako wyłączne kryterium także w odniesieniu do robót budowlanych. Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", w praktyce, pomijając wyjątkowe sytuacje, będzie to jednak niemożliwe.
„Uwzględniając praktyczne aspekty zamówień na roboty budowlane, charakteryzujące się często dużą złożonością oraz indywidualnym dostosowaniem dokumentacji przetargowej do każdorazowych potrzeb inwestycyjnych zamawiającego, uznać należy, że w przypadku robót budowlanych wykazanie powszechnej dostępności takiego przedmiotu będzie często niezwykle trudne” – pisze w opinii prawnej UZP. Wybór ofert w oparciu wyłącznie o cenę jest zatem możliwy wyłącznie przy prostych, nieskomplikowanych zamówieniach.
Jednocześnie przepisy p.z.p. nie precyzują, jaką wagę powinna mieć cena, a jaką pozostałe kryteria. Zdaniem UZP, mimo wszystko pieniądze nadal powinny odgrywać podstawową rolę.
Cena jako jedyne kryterium oceny ofert wyjątkiem od reguły>>
„Cena może, a nawet powinna w dalszym ciągu stanowić podstawowe i najważniejsze kryterium udzielenia zamówienia, zwłaszcza biorąc pod uwagę zasadę efektywnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych - zaznacza UZP.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna