Jak wiadomo, uchwalona przez Sejm lipcowa nowelizacja p.z.p. wprowadziła zmianę, zgodnie z którą poniżej progów unijnych należy maksymalnie uprościć zamawianie usług niepriorytetowych. Przygotowano dla nich szczególną procedurę wskazaną w art. 5a p.z.p. Jednocześnie podczas prac skreślono art. 5 ust. 1a p.z.p., czyli ten, który dzisiaj przewiduje ułatwienia.
Wśród ekspertów od razu pojawiły sie głosy, iż prawdopodobnie doszło do pewnego nieporozumienia. W konsekwencji UZP postanowił odnieść się do publikowanych w ostatnim czasie informacji dotyczących brzmienia art. 5a i skreślenia art. 5 ust. 1a p.z.p.
Urząd wyjaśnił, iż ostateczne brzmienie powyższych przepisów zostało uzgodnione zarówno między Urzędem Zamówień Publicznych, posłami oraz legislatorami Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu w terminie poprzedzającym posiedzenie podkomisji, na którym zmiany te przyjęto.
Jednocześnie wykreślenie art. 5 ust. 1a p.z.p. zgłoszone przez legislatorów sejmowych, brało pod uwagę zarówno intencje UZP jak i stanowisko rządowe. To, że uczestniczący w posiedzeniu podkomisji eksperci i przedstawiciele doktryny nie wyrazili opinii wobec skreślenia przepisu, nie jest zdaniem Urzędu powodem przypuszczania, że doszło do „pewnego nieporozumienia” podczas zarówno sejmowych i senackich prac nad nowelizacją p.z.p.
Ponadto, zmiana ta została wyjaśniona i uzasadniona w stanowisku Rządu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy nr 1653) z dnia 31 stycznia 2014 r. W swoim stanowisku rząd jasno i wyraźnie wskazał, że zamówienia na usługi niepriorytetowe podlegają ogólnym zasadom przejrzystości i równego traktowania, wynikającym ze swobody przedsiębiorczości i swobody przepływu usług. Natomiast poselska propozycja nowego brzmienia art. 5 ust. 1a p.z.p., zgodnie z którą można stosować bez ograniczeń trybu z wolnej ręki i negocjacji bez ogłoszenia w przypadku zamówień na tzw. usługi niepriorytetowe o wartości mniejszej od progów unijnych może budzić wątpliwości co do zgodności z wymienionymi powyżej zasadami zawartymi w TFUE.
Mało tego, ocena zastosowania procedur wolnej ręki do udzielenia zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, bez spełnienia przesłanek dopuszczalności jej zastosowania przewidzianych w dyrektywach unijnych, może prowadzić do konieczności zwrotu przyznanych środków unijnych.
Urząd Zamówień Publicznych podkreślił, że wykreślenie art. 5 ust. 1a p.z.p. było konsekwencją propozycji rządowej w zakresie przewidzenia uproszczonej procedury udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych. Zmiana była przemyślana i wynikała konsekwentnie ze stanowiska Rządu.
Źrodło: www.uzp.gov.pl