Czy gminna jednostka organizacyjna, obsługująca 4 szkoły i przedszkole, łącznie zatrudniająca 85 osób (pracowników), może utworzyć służbę bhp i zatrudnić osobę na część etatu, która w swoim zakresie będzie obsługiwała wszystkie jednostki i ich pracowników, a także prowadziła sprawy związane z wypadkami uczniów (wychowanków tychże szkół - ok. 400 uczniów)?

Czy jest przepis, który dopuszcza utworzenie służby bhp w takiej sytuacji, czy o jej utworzeniu może zdecydować pracodawca np. na podstawie porozumienie, w tym wypadku 5 dyrektorów?

Jak powinna wyglądać ta procedura?





Odpowiedź

Pracownika, wykonującego w tej sytuacji zadania służby bhp w jednostkach oświatowych, powinien zatrudnić dyrektor jednostki obsługującej wymienione szkoły, oraz przedszkole.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty  organ prowadzący może tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno - administracyjnej szkół i placówek, lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek m.in. w celu zapewnienia warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Powołanie zespołów obsługi ekonomiczno -administracyjnej szkół i placówek, oznacza powierzenie wyspecjalizowanej jednostce organizacyjnej zadań, które powinny być realizowane przez inne jednostki oświatowe i które to jednostki w przeciwnym razie musiałyby realizować te zadania samodzielnie (por. M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty, Komentarz, Wolters Kluwer, 2006, s. 53). Zadania służby bhp może więc wykonywać we wszystkich szkołach oraz przedszkolach, będących jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego, pracownik zatrudniony przez dyrektora jednostki obsługującej te placówki.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)